söndag, augusti 03, 2008

Skandalöst agerat av Barnens dag

Det är sällan jag skriver om händelser i min egen vardag men idag kommer jag att göra ett undantag. Jag tror nämligen att jag aldrig har blivit så illa behandlad som kund tidigare i mitt liv och det värsta är att min femårige son drabbades än hårdare av dagens smått skandalösa händelse…

Händelsen utspelades på "Barnens dag" i Tivoliparken i Kristianstad strax före stängningsdags klockan 17. Ni kan läsa mer om "Barnens dag" på deras hemsida och i Kristianstadsbladets två artiklar, I och II.

Jag och min son kom direkt från ponnyridningen - där ingen kund längre bak i kön tycktes avvisas – till kön till ansiktsmålningen. Det gavs ingen information om att enbart ett visst antal kunder kunde betjänas utan jag ställde mig i kön tillsammans med min son som nu hoppades att han skulle få komma hem utklädd till Spindelmannen. Observera att om någon hade informerat oss om att de tyvärr inte kunde betjäna fler personer så hade jag gladeligen accepterat beskedet, men någon sådan information gavs inte vid kön.

Men efter tio minuters köande så anländer en äldre herre och meddelar att min son som enda barn i kön inte kommer bli målad! Personen ifråga manifesterar därefter sin ståndpunkt med ett hugg i luften mellan mig och den näst sista personen i kön samt understryker att kunden före mig i kön är den sista personen som de ämnar att betjäna…

Förvånad frågar jag då om det verkligen är rimligt att avvisa en kund innan stängningsdags och varför denna information inte gavs vid kön i form av en skylt eller en informatör. Svaret jag fick var att personen ifråga hade stått där tidigare, men han hade blivit sugen på att gå och äta en korv så nu var det bara för mig och min son att gå för att det var HAN som bestämde…

Jag vill ogärna hamna i polemik inför mina egna och andras barn men jag kunde inte låta bli att fråga representanten för "Barnens dag" om han verkligen inte insåg att de hade brustit i informationen och det orimliga i att förvägra en enda liten pojke i kön nöjet att bli ansiktsmålad. Då tyckte uppenbarligen den anställde att jag blev besvärlig och han började kritisera min attityd, påstod att jag inte tog hänsyn till min egen son och han fällde avslutningsvis en nedlåtande kommentar om min intellektuella förmåga…

Det är min bestämda åsikt att dylikt beteende är oacceptabelt i alla sammanhang – och i synnerhet i en verksamhet som riktar sig till barn. Jag förväntar mig att arrangörerna bakom Barnens Dag framför en ursäkt till mig, men främst till min son som ikväll somnade undrades varför han av alla barn i kön inte fick bli ansiktsmålad.

Det kan säkerligen diskuteras vem av oss vuxna som hade mest rätt eller fel, men en person som driver en verksamhet för barn kan inte behandla ett litet barn på det sättet som "Barnens dag" behandlade min son – oavsett omständigheterna.

"Barnens dag" kränkte och sparkade ut en femåring enbart för att de själva inte skötte sina åtaganden. Om information hade givits om att inga fler kunder betjänades så hade jag aldrig ställt mig i kön och min sons förhoppningar om en ansiktsmålning hade aldrig väckts.

Personen som skulle ha informerat oss valde istället att äta korv och valde därefter att behandla både mig och min son illa. Det värsta är dock den avslutande kränkningen av ett litet barn. En person som väljer att behandla en femåring så illa ska definitivt inte hålla i ett evenemang som riktar sig till barn och barnfamiljer. Jag uppmanar till bojkott av "Barnens dag" i Kristianstad tills arrangörerna ger mig och min son en ursäkt.

Mathias Knutsson

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du inget bättre för dig än att skriva en lång text om en liten bagatell?

Jag håller med om att det kanske inte var så schysst att attraktionen stängdes mitt framför ögonen på er.

Men ibland måste man lära sig att man inte kan få allt här i livet.

Mathias Knutsson sa...

Till anonym,

Tack för din kommentar. För dig är det kanske en liten bagatell, men det är inte en liten bagatell för den drabbade femåringen. Och visst måste även han i likhet med oss övriga att få lära sig livets hårda läxor, men även Barnens dag behöver nog lära sig att de inte kan behandlas sina kunder hur som helst...

Mathias Knutsson

Anonym sa...

Barnens dagsfirandet i Kristianstad var riktigt dåligt. Knutssons problem med ansiktsmålningen var bara en av alla spikar i den berömda kistan! Och naturligtvis är det tarvligt mot barn (och föräldrar) med "verbala näsknäpp" eftersom man ingår i en organisation som har en skyldighet att visa upp god min och stil. Jag håller alltså inte med föregående anonyma talare. Naturligtvis kan man inte få allt här i livet, men barnens dag är trots allt barnens dag. Det borde då vara på dessa småmänniskors villkor...

Annars gick nämnda firande i gycklarna och krämarnas tecken. Antingen var det dyrt (ex 60:- för en ballong) eller hade det inte så mycket med barn att göra (ex försäljning av hundmat). Och vid varje "gratis attraktion" (kostade ju trots allt 80:- i inträde) var det långa, långa köer. Förmodligen berodde detta på att dessa aktiviteter var mer än lovligt få till antal!

Min granne gjorde en bra sammanfattning i en mening: "Man betalar ju inte 80 spänn för möjligheten att få kunna köpa marknadskarameller..."

Anonym sa...

följande mail har sänts till Mathias Knutsson

Ett tillrättaläggande:

Hej,

Du har rätt, att det inte fanns någon funktionär på plats när Du och Din son ställde Er i kön till ansiktsmålningen, funktionären var på plats ca 2 min efter Er ankomst till kön inte 10 min.

Innan hade ca 20 föräldrar och barn blivit informerade att målarflickorna inte kunde ta emot fler barn än de som stod i kön innan ni kom dit, vilket funktionären och föräldrar i kön upplyste Er om.

Det barn som stod sist i kön hade då väntat i drygt en timme.

Vi har varken kränkt eller sparkat ut något barn på Barnens Dag.
Men Målarflickorna hade satt en gräns som Du också blev informerad om.

Betr. dålig attityd, så var det Du som tyckte att vår funktionär hade en dålig sådan, det är möjligt att funktionären blev irriterad för att Du började diskutera något som för de andra 20 informerade föräldrar var kristallklart.

Kan nämna att det sista målade barnet lämnade tältet kl.18,15.

Det är tråkigt när man som förälder inte kan ta ett nej, utan måste gå in i polemik.

Du är välkommen nästa år till Barnens Dag med Ditt/Dina barn, men rätta Dig efter de anvisningar Du får så kommer det att gå bra. Hälsa Din son och be om ursäkt för Ditt beteende.

Med vänlig hälsning
Göran Larsson
Sekreterare och funktionär bl.a. vid ansiktsmålningen
Kristianstadsbygdens Barnens Dags förening

Mathias Knutsson sa...

Göran Larsson,

Tack för ditt svar, men jag finner det beklämmande att du varken tycks inse att du har felat eller hur det drabbade ett litet barn. Jag kan som vuxen besökare på ”Barnens dag” ha överseende med din tråkiga attityd och ovilja att tillstå att du begått ett misstag. Jag kan även bortse från förflugna ord och nedlåtande kommentarer. Men när du helt tycks sakna empati och förståelse för ett litet barn som drabbas av ditt misstag så är du helt fel person att hålla i - och delta i - ett evenemang som Barnens dag.

Jag har fått och godtagit en ursäkt från en annan representant för Barnens dag som direkt insåg att ett fel hade begåtts. Denna person förtjänar en stor eloge för en utmärkt hantering av de problem som ditt beteende och din attityd gav upphov till. Det beklagligt att du inte inser att ditt agerande sårade minst ett litet barn och tills du kommer till insikt så bör du inte delta i framtida evenemang med barn och barnfamiljer som främsta målgrupp.

Mathias Knutsson