Höghastighetståg är en intressant, miljövänlig och framåtsyftande trafiklösning, men frågan är om de skandinaviska länderna har tillräckligt stor befolkning och är tillräckligt tätbefolkade för att skapa ett underlag för flera separata linjer höghastighetståg. För trots att jag förordar tåg framför flyg och bil så är det frapperade att så många beslutsfattare och opinionsbildare så lätt sveps med och förordar investeringar för hundratals miljarder kronor utan att ha genomfört en ordentlig analys. Läs mer i DN.
En fråga som måste belysas är hur många resenärer som krävs för att en höghastighetslinje ska bli lönsam? I Kalifornien diskuteras för närvarande ett storleksmässigt jämförbart sammanhängande trafiksystem med höghastighetståg som förväntas att betjäna runt 100 miljoner resenärer per år. I Sverige kan vi i bästa fall räkna med en bråkdel av denna resandevolym vilket borde väcka en hel del frågor om det är försvarbart att bygga ytterligare ett trafiksystem parallellt med flera befintliga.
En förhoppning som ofta lyfts i debatten är att höghastighetståg ska kunna locka många flygresenärer att välja ett mer miljövänligt alternativ. Men eftersom Götalandsbanan och Europabanan tillsammans enbart täcker in en handfull av de flygplatsorter som erbjuder direktflyg till Stockholm så är det tveksamt hur många som kommer att välja tåget om de först måste åka tio mil till tågstationen istället för att ta flyget från hemstaden.
En annan fråga som inte berörs i debatten är hur det ”vanliga” tåget att påverkas av förlora en stor del av passagerarunderlaget? Redan idag går faktiskt tågen mellan Stockholm, Malmö och Göteborg halvtomma. En stor del av förklaringen är en tågbiljett ofta kostar mer än att resa med bil eller flyg vilket ur miljöhänseende är helt förkastligt. Frågan är om det inte är mer miljövänligt och ekonomiskt klokt att satsa mer på det befintliga nätet, modernisera dagens tåg och skapa konkurrens genom att släppa in flera aktörer i det svenska tågnätet än att lägga än mer räls…
Jag tror dock att höghastighetståg kan ha en framtid, men då krävs ett övergripande europeiskt perspektiv. Det är nödvändigt att dels koordinera satsningar så att passagerarunderlaget maximeras och dels att garantera att trafiken att kan passera nationsgränserna utan dagens problem med olika spårbredd och andra tekniska aspekter. Jag ser fram emot att få ta del av den utredning om höghastighetståg som regeringen beställt av Banverket och jag hoppas att de frågor jag ställer kommer att besvaras.
Mathias Knutsson
2 kommentarer:
Hur kan någon på fullt allvar tro att tåg ska lösa vårt behov av transporter?
Herrejisses! Kolla hur vårt land ser ut och var vi bor!
Det finns folk utanför våra största städer...
Och miljöargumentet, nä, hoppas att folk snart vaknar!
Gubben, gillar du att tänka svart och vitt?
Hört talas om att man kan göra fler saker samtidigt? Att man kan bygga cykelbanor, vägar, hamnar, flygplatser SAMTIDIGT som man bygger järnvägar. Att det är glest i glesbygden gör det knappast glesare i Stockholm och Göteborg. Låt oss bygga rätt system på rätt plats! En korg av lösningar istället för svart och vitt tänk!
Skicka en kommentar