onsdag, januari 07, 2009

Kylan ligger över hela stan...

Efter en trettondagshelg fylld med härligt vinterväder, långa promenader och trevliga middagar med släkt och vänner så är det hög tid att skriva några rader i bloggen.

Jag vill inleda med att tacka för alla positiva kommentarer och uppmuntrande mejl jag har fått efter nyårskrönikan i Kristianstadsbladet och manifestationen mot FRA. Det känns fantastiskt bra och hedrande att så många följer, stödjer och engagerar sig för mitt politiska arbete.

Under nyårshelgen publicerades en läsvärd debattartikel i Kvällsposten som knyter an till min och Jonas Duveborns diskussion på nyårsafton i KB. Henrik Andersson på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren efterlyser ”skånsk attityd i hela Skåne” och betonar i likhet med mig att ”Östra Skåne är visserligen starkt beroende av förbättrade kommunikationer, men man måste också våga”.

Kristianstadsbladets webb har många diskuterat de dåliga publiksiffrorna under ”för-VM” i handboll, sexnationsturneringen Staffan Holmqvist Memorial, och ifrågasatt kommunens satsning på en ny arena till handsbolls-VM 2011. Många arenaförespråkare hävdar att de dåliga publiksiffrorna beror på att för-VM är en ”b-turnering” och de antyder att när det är ”riktiga” VM så kommer publiken att strömma till. Jag betvivlar inte att riktiga VM kommer att locka betydligt fler åskådare än förövningen, men jag vill poängtera att den sannolikt enda VM-matchen som kommer att spelas i Kristianstad 2011 kommer att vara en vanlig gruppspelsmatch och att varken Sverige eller Danmark kommer att spela i Kristianstad Arena… Eftersom jag har sett ett preliminärt spelschema så vet jag att det finns en mycket liten chans att ytterligare en match spelas i Kristianstad, men med hänvisning till diskussionen och epiteten på KB-nätet så vill jag förvarna alla att det nog blir en eller två ”b-matcher” utan de stora publikdragande handsbollsnationerna…

Jag vill även tipsa er om ett mycket intressant inlägg på Leo Erlandssons blogg. Leo Erlandsson har vidareutvecklat den välkända politiska kompassen och lagt till en tredje dimension som analyserar frågor som rör personlig integritet. Jag rekommenderar alla att pröva den modifierade kompassen och ge Leo Erlandsson lite välförtjänt uppskattning för ett utmärkt initiativ.

Mathias Knutsson

1 kommentar:

Leo sa...

Tack för länk. Hur blev din 'poäng'?