fredag, januari 02, 2009

Till minne av vår integritet och frihet

Efter en helt fantastisk nyårsdag tillsammans med min familj så innebar den 2 januari 2009 en återgång till ”vardagen” och den politiska verkligheten. Jag var inbjuden till en manifestation till minne av den personliga integriteten som har gått förlorad i och med att den så kallade FRA-lagen infördes vid årsskiftet. Mötet arrangerades av Grön Ungdom och Piratpartiet i Kristianstad och jag vill ge en stor eloge till Hampus Algotson (mp) och Daniel Gustafsson (pp) för ett väl genomfört arrangemang.


Foto: Knutte Söderberg, Piratpartiet

I mitt anförande kritiserade jag FRA-lagen och beskrev den som grundlagsvidrig, integritetskränkande och i strid med alla liberala frihetliga värderingar. Den så kallade ”Lex Orwell” är dessutom fullkomligt verkningslös som antiterrorlag eftersom de som verkligen vill undvika att bli kontrollerade av FRA – exempelvis terrorister och andra missdådare – mycket enkelt kan kryptera sina mejl eller bara använda Skype så kan FRA inte fånga upp deras kommunikation. De enda vars kommunikation FRA verkligen kommer att fånga upp är vanliga och hederliga medborgares mejl, sms och telefonsamtal.

Jag är bestört och besviken över att en borgerlig regering och riksdagsmajoritet kan driva igenom en lag som är ett stort och avgörande steg mot ett kontroll- och övervakningssamhälle. Det är min bestämda uppfattning att de väljare som röstade fram alliansregeringen 2006 knappast förväntade sig att m, c, fp och kd skulle gå till historien som regeringen som inskränkte medborgarnas personliga frihet och integritet.

Media: Kristianstadsbladet, NSK, NSK och SR Kristianstad, del I och II.

Bloggar: Hampus Algotson, Maria Ferm , Leo Erlandsson, Daniel Gustafsson, Alex Lindskog och Mårtensson.

Mathias Knutsson

6 kommentarer:

Leo sa...

Bloggat:

Begravning av vår integritet

Staffan Danielsson sa...

www.centerbloggar.se befrämjar debatten i viktiga frågor!

Signalspaningsfrågan är svår och viktig, och jag har respekt för de som vill att Sverige till skillnad från länderna i vår omvärld inte ska använda denna underrättelseinhämtning för att skydda Sveriges säkerhet.
För oss i centerpartiet är frågan särskilt laddad eftersom vi så starkt hävdar integriteten i alla sammanhang. Samtidigt står de integritetsintrång som signalspaning innebär för de som kan sammankopplas med allvarliga hot mot Sveriges säkerhet vid kommunikation över landsgränserna som avser utländska förhållanden, mot just det ansvar för landets säkerhet som riksdagen också måste ta.
Centerpartiet har i vanlig ordning vinnlagt sig om lyhördhet i denna fråga, och vi har bl a i dialog med kritiker starkt bidragit till att integritetsskyddet har stärkts i den nya lagstiftningen.

Mycket få länder har som Sverige öppet diskuterat och reglerat hur denna underrättelseverksamhet ska kunna bedrivas, och inom några år ska den kontrollstation som vi drev igenom utvärdera hur den nya lagen fungerar.

Ett långt inlägg, Mathias, egentligen orsakad av din provocerande rubrik "till minne av vår integritet och frihet". Jag hoppas aldrig att den rubriken kommer att behöva tillämpas på Sverige, och jag tycker alltså att den skjuter mycket långt över målet.

Dexe sa...

Det var (och är) skönt att se att det inte bara är ungdomspartierna, piratpartiet och obundna rörelser som ställer sig mot FRA, IPRED och all den andra skiten!

Tack för att du kom och höll ett inspirerande tal!

Leo sa...

Staffan!

Kul att du kommenterar även lokalpolitikers bloggar!

Vad det gäller signalspaningsfrågan så tror jag att du vet efter de diskussioner som du har haft med mig och flera andra att det inte är många som ifrågasätter att vi ska ha signalspaning.

Signalspaning är en nödvändighet för Sverige, och behövs. Däremot är den massavlyssning som FRA-lagen innebär av medborgarnas elektroniska kommunikation oacceptabel i ett demokratiskt samhälle.

Anonym sa...

Mathias: Du får kandidera för (c) till riksdagen 2010. Det behövs politiker med lite ryggrad!

Mathias Knutsson sa...

Bästa Leo och Dexe,
Tack för era kommentarer! Det var mycket trevligt att träffas och jag ser fram emot ett gott samarbete i framtiden.

Bäste Staffan Danielsson,
Tack för din kommentar. Jag är varken motståndare till signalspaning eller underrättelseverksamhet till gagn för rikets säkerhet, men jag motsätter mig integritetskränkande och statlig massavlyssning av den egna befolkningen. Jag är dessutom övertygad om att den nuvarande lösningen förskjuter fokus från effektiv och ändamålsenlig spaning som riktas mot vissa grupper till att bli en storskalig kontrollapparat som ska hantera enorma mängder (redudant) information.

Beträffande rubriken så blir jag förvånad om du anser att lagen INTE innebär omfattande inskränkningar av vår integritet och frihet. Vi kan förvisso diskutera hur vi definierar frihet och integritet samt hur långtgående inskränkningarna de facto är, men för mig har omistliga värden gått förlorade i och med statens förlängda arm FRA kontrollerar och övervaka mina mejl, sms, telefonsamtal och övrig kommunikation på Internet.

Bäste anonym,
Tack för din kommentar och ditt stöd! Jag delar din uppfattning: det behövs fler politker med ryggrad. Jag kommer att kandidera 2010...

Med vänliga hälsningar
Mathias Knutsson