måndag, juni 11, 2007

Fler huliganer och kravaller…

Enligt SvD och DN samlades några hundra lärare tidigare idag utanför stadshuset i Stockholm för att visa sitt missnöje med kommunens bud i de pågående löneförhandlingarna. Det är helt i sin ordning att Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet trycker på i löneförhandlingarna, men jag finner det synnerligen anmärkningsvärt och djupt beklagligt att runt 150 demonstranter valde att storma in i stadshuset och störa det pågående fullmäktigemötet. Demonstranterna tvingade fram ett avbrott i fullmäktigeförhandlingarna och situationen löstes först efter att polis tillkallats och hela åhörarläktaren hade tömts.

Det är svårt att veta om demonstranterna var inspirerade av rödvita fotbollshuliganer, kravallerna i Rostock eller franska bönder med stora traktorer men det är uppenbart att krisen i skolan är oerhört djup när personer som visar så lite respekt för vårt demokratiska system ges möjlighet att verka som lärare. Rimligtvis borde lärarfacken vidta åtgärder mot missdådarna som knappast är besjälade av den demokratiska anda och de värderingar som ska prägla den svenska skolan.

Lärarnas Riksförbund borde även fundera på om det verkligen är lämpligt att beskriva uppmaningarna att ”räkna med bråk” och ”släppa loss vreden” som fyndiga ramsor när manifestationen därefter spårade ur fullkomligt och tvingade fram ett polisingripande. Jag kan inte heller släppa tanken varför lärarfacken plötsligt är så irriterade över löneförhandlingarna när lärarna som yrkesgrupp faktiskt har tappat mark lönemässigt under många, många år. Kan det vara så att det finns andra (s)yften med manifestationen och tidningsrubrikerna?

Mathias Knutsson

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du var inte där, det hörs. Alliansen gick till val på att satsa på skolan och höja läraryrkets status och attraktionskraft och det fick ni många lärarröster på. Nu avbryter Stockholms kommun löneförhandlingarna och avser att lägga ut 1,9%.
Snacka om BLÅSNING för alla lärare! Vi är mycket upprörda, för att uttrycka sig vårdat. Jag ser ingen opposition som organiserat detta.
Eftersom du är klart medveten om vår usla löneutveckling undrar jag vad du gör för att bryta den.
Svara gärna i din blogg, vi ska läsa med intresse.

Anonym sa...

haha är du politiker?! ett jävla skämt är precis vad du är som sväljer allt media säger och tolkar det på ditt eget sätt.

pajas människa med sorligt liv visst är det så?

Unknown sa...

"Jag kan inte heller släppa tanken varför lärarfacken plötsligt är så irriterade över löneförhandlingarna när lärarna som yrkesgrupp faktiskt har tappat mark lönemässigt under många, många år. Kan det vara så att det finns andra (s)yften med manifestationen och tidningsrubrikerna?"
Ska man bara sitta och tiga år efter år när man halkar efter? Någon gång måste man ju säga stopp. Lärarna hade ingen bra löneutveckling under (s) heller. Fast de gick inte ut och sa att man skulle satsa på skolan läraryrkets status heller. Så detta är ett uppenbart brott mot deras vallöfte!

redundans sa...

Make till bajsnödighet får man leta efter. Det märks att du varken var där eller i Tyskland.

Men en tendensiös läsning utav Dagens Nyheter har du ändå bemödat dig med. Med centerpartister som dig kan vi röda pusta ut. Tack!

Anonym sa...

Tro inte på allt du läser i media. Det var ingen som "stormade in". Vi gick in och satte oss på åhörarläktaren som vem som helst kan göra. Dessutom blev vi inte utkörda av polis, vi mötte dem på Stadshusets innegård när vi redan hade gått ut.

Anonym sa...

"150 demonstranter valde att storma in i stadshuset och störa det pågående fullmäktigemötet. Demonstranterna tvingade fram ett avbrott i fullmäktigeförhandlingarna och situationen löstes först efter att polis tillkallats och hela åhörarläktaren hade tömts."

Jo, tjena. 20 lärare satte sig på läktaren, med frånvända plakat, några gjorde tummen ner, mötet avbröts. Polisen laddade med ett flera radiobilar samt piketbuss.

Det är väl endast polisens agerande som påminner om huligansammandrabbningar?

Mathias Knutsson sa...

Till Mats:

Bäste Mats,
Tack för din kommentar. Jag förstår att du och många (andra) lärare har större förväntningar och ställer högre krav på en borgerlig regering än en s-märkt dito men min fråga kvarstår likväl: varför har lärarfacken varit så passiva under alla år av s-styre? Du berör samma problematik när du skriver ”ska man bara sitta och tiga år efter år när man halkar efter”? Mitt svar är nej – och det är därför jag välkomnar att lärarfacken blir lite tuffare men jag tycker att det är en händelse som ser ut som en tanke att facken senkomna vilja att ta fighten sammanfaller med att en borgerlig regering har tillträtt.

Mathias Knutsson

Mathias Knutsson sa...

Till anonym som ställer frågan om löneutvecklingen

Jag förstår din frustration och besvikelse över att lärarna har halkat efter lönemässigt under många år. Regeringen och många borgerliga kommuner har redan inlett satsningar för att ”höja läraryrkets status och attraktionskraft”. I de fall borgerliga politiker inte driver en borgerlig utbildningspolitik så tycker jag att ni ska rösta bort de politikerna eller de partierna i nästa val. Ställ era lokalpolitiker mot väggen och fråga vad de konkret gör för att uppfylla sina vallöften. I min hemkommun Kristianstad där jag representerar centerpartiet i barn- och utbildningsnämnden genomför vi satsningar på lärarnas vidareutbildning, men vi har fortfarande en bra bit kvar till vi en når mina lönepolitiska mål för lärarna. Jag har dock varit mycket tydlig när jag diskuterat lönefrågan att de lönepolitiska målen kommer att ta betydligt längre tid att nå än de övriga mål.

Ur ett mer generellt perspektiv är de låga lönenivåerna för akademiker, låg utbildningspremie och för vissa yrkeskategorier negativa livslöner några största samhällsekonomiska utmaningarna vi står inför de kommande åren. Det krävs en ökad lönespridning både inom och mellan branscher för att det verkligen ska märkas att utbildning lönar sig. Vi måste även öppna upp fler sektorer för en mångfald av arbetsgivare så att det blir konkurrens om arbetstagarna vilket leder till högre löner och bättre arbetsvillkor. Vi har sett denna utveckling inom vårdsektorn och vi kan skönja den inom utbildningssektorn. Jag återkommer dock gärna med mer information i min blogg alternativt mitt nyhetsbrev som du kan anmäla dig till om du skickar ett mejl till mathias.knutsson@centerpartiet.se

Mathias Knutsson