torsdag, augusti 31, 2006

Ett förträffligt café och ett nytt förslag om tjänstegarantier

Idag har jag besökt Café Nostalgia och träffat flera engagerade småföretagare i Kristianstad. Det är så roligt och givande att möta sanna entreprenörer med drivkraft, ambitioner och vilja att förverkliga sin dröm om ett eget företag. I samband med mötet på Nostalgia passade jag på att presentera ett nytt förslag för att förbättra företagsklimatet i Kristianstad Jag vill införa tjänstegarantier i Kristianstads kommun.Tjänstegarantier klargör vilken service företag kan förvänta sig av Kristianstads kommun. Jag anser att en garanti för minskad byråkrati, korta beslutsvägar och snabb handläggning av ärenden är oerhört viktigt för att utveckla Kristianstads företagsklimat.

Tjänstegarantier innebär att kommunens service till företagen både förenklas och förbättras. Mitt förslag innebär att företagen vet exakt hur lång tid som krävs för en prövning av ett bygglov eller serveringstillstånd. Om kommunen inte klara av sitt åtagande i tid så ska det drabbade företaget kompenseras ekonomiskt av kommunen.

Om vi inför tjänstegarantier i Kristianstads kommun så visar vi att vi har en hög ambitionsnivå avseende service och ärendehantering. I de svenska kommuner som redan har infört tjänstegarantier har handläggningstiderna och administrationen minskat samtidigt som kvalitén i verksamheterna har ökat. Det är hög tid för Kristianstads kommun att lämna det byråkratiska förvaltningsperspektivet och övergå till ett tydligt kundperspektiv.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: