onsdag, november 28, 2007

Bygg ut Pågatågstrafiken

Efter två intensiva dagar så fann jag äntligen lite tid att uppdatera min blogg. Idag har jag träffat representanter för nätverket ”Pågatåg Nordost” som arbetar intensivt för att utveckla kollektivtrafiken i nordöstra Skåne och södra Småland. Dagens möte med projektledarna för nätverket och företagsledningarna för Nibe, Finja Betong och IKEA var mycket givande och lovande. Jag framhöll betydelsen av att vi påverkar regeringen så att de regionala trafikbolagen kan driva trafiken på sträckan och erbjuda resenärerna ett konkurrenskraftigt trafikutbud. Det är även min uppfattning att Pågatågstrafiken bör gå ända upp till Alvesta alternativt Växjö för att förena fler arbetsmarknadsregioner och få ett tillräckligt stort trafikunderlag. Jag hoppas även att vi kan erbjuda företagen i nordöstra Skåne och södra Småland intressanta övergångslösningar fram tills tågtrafiken byggs ut enligt vårt förslag. Måhända kan vi i samarbete med IKEA sätta in ”kontor på räls” på sträckan Malmö – Älmhult, vilket redan har prövats av ABB på sträckan Stockholm – Västerås.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: