måndag, juni 25, 2007

Lägg ner CSN

Både SvD och DN rapporterar om Centerpartiets förslag för att förbättra studiemedelssystemet. Centerpartiets förslag att bankerna ska ta hand om studielånen är mycket välkommet och skulle leda till bättre service och på sikt även bättre lånevillkor för studenterna. Om bankerna ges möjlighet att ta över studielånen öppnar vi även dörren för ökad flexibilitet och ett samarbete mellan högskolorna, bankerna och studenterna om studielånens utformning.

För varför ska staten driva en särskild bank för studenter? En bank som dessutom präglas av bedrövlig service och undermåliga tjänster? Och varför ska vi ha stelbenta återbetalningssystem som i praktiken tvingar akademiker att betala en extra akademikerskatt under resten av sitt liv istället för att snabbt kunna betala tillbaka studielånet? Tja, antagligen för att socialdemokraterna en gång i tiden bestämde sig för att så skulle det vara…

Om det mot all förmodan finns några CSN-kramare kvar så vill jag berätta min egen CSN-historia för er. Jag läste vid Handelshögskolan och Stockholms Universitet under några år och hade vid flera tillfällen problem med CSN. Jag minns särskilt debaclet under inledningen av mitt tredje studieår. Under det föregående studieåret hade jag tagit runt 70 studiepoäng vilket är mer än tillräckligt för att klara CSN:s krav för heltidsstudier. I augusti skrev jag en tenta för en fempoängskurs och kompletterade betygsutskrifterna från mina lärosäten med det sista resultatet. Jag stoppade allt i kuvertet till CSN och skickade iväg handlingarna. Dagarna gick, veckorna gick och inget besked kom från CSN. Till slut kom beskedet: jag uppfyllde inte kraven för att få studiemedel…

Efter löjligt många försök och absurt långa väntetider så kom jag äntligen fram till CSN och en handläggare som upplyste mig om följande: studiemedlen för Handelshögskolans och Stockholms Universitets studenter hanterades vid olika kontor. Vart och ett av kontoren hade bara tillgång till ”sin” skolas betygssystem så mina poäng från Universitetet kunde inte verifieras på det kontoret som jag hade skickat min studiemedelsansökan till. Handläggare tillade att om jag inte hade kompletterat min ansökan med den fempoängskursen så hade de antagligen godkänt ansökan men nu var de tvungna att underkänna hela ansökan och neka mig studiemedel. När handläggaren redogjord för sitt Kafkaliknande resonemang så frågade henne om hon verkligen menade att ansökan hade blivit godkänd om jag inte hade följt deras instruktioner och avstått från att kompletterat handlingarna med resultatet från den sista kursen. Eller om min ansökan hade blivit godkänd om jag bara hade skickat in mina resultat från Handels som gott och väl hade räckt till för att jag skull uppfylla studiemedelskraven…

Efter att jag tvingats begära ut ett nytt intyg från Stockholms Universitet med en maskinell utskrift av min sista fempoängskurs så fick jag efter några veckor mina första studiemedel för terminen. I slutet av november - drygt tre månader efter terminsstarten…

Mathias Knutsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förslaget att lägga ner CSN och låta bankerna administrera studielånet är bra, förutsatt att alla som antagits till en utbildning får låna på samma villkor. CSN klarar inte av hanteringen av indrivning. Jag har fått en betalningsanmärkning som kommer att stå kvar i tre år p g a ett felaktigt krav från CSN. Beloppet hade aldrig aviserats, jag hade inte fått inbetalningskort, senare visade det sig att kravet var felaktigt och uppgår numera till noll (0) kronor. Detta hindrar emellertid inte kronofogden och Skatteverket att anse att jag skall betala 500 kronor i indrivningsavgift för ett felaktigt krav. Hovrätten har hållit med Skatteverket om att de inte behöver rätta ett felaktigt beslut i en dom över min överklagan, men målet har gått vidare till högsta domstolen.

När man går in och granskar CSN:s ekonomiska redovisning avslöjas det att man klarar inte av att registrera olika förfallodagar eller vilken dag betalning har gjorts. Betalningar registreras upp till en vecka efter betalningsdagen. Frågan är hur många som har påförts felaktiga förseningsavgifter och vid en granskning skulle ha laglig rätt att få tillbaka felaktigt betalda förseningsavgifter från CSN ? MYCKET ALLVARLIGT, och man vill inte rätta till felen !

Anders Kjellgen, Spånga

Anonym sa...

Att lägga ner CSN är ett dåligt förslag.
Varför skulle det automatiskt bli bättre för konsumenterna - studenterna - när den privata sektorn tillhandahåller tjänster?
Titta på elmarknaden. Där avvecklade man de offentliga verksamheterna och överlät till privata marknaden. Blev det bättre?

Nä privat verksamhet är inte en garanti för att något ska fungera bättre för konsumenter av tjänster.

Vad man däremot borde göra är att införa en AVSKRIVNING AV STUDIELÅNEN för de som efter examen arbetar tio år i offentlig tjänst. På så sätt skulle man se till att åtminstone några av de bästa krafterna väljer att arbeta i offentlig sektor. Samtidigt skulle man betona att arbete i det offentliga handlar om att vara i allmänhetens TJÄNST. Det skulle hjälpa till att skapa bättre verksamhet.

Efter många år i staten vet jag att nivån kan vara bedrövlig på sina håll... Både hos ledning och underlydande.

Anonym sa...

CSN har inte fungerat under mina olika studieperioder och inte heller under mina barns så allt talar för att C har rätt.

LIE