måndag, april 30, 2007

Socialdemokraterna har tömt den skånska visthusboden

Det är förvisso inte oangenämt att bege sig till Lund på Valborg, men i motsats till alla festglada studenter så tillbringade jag dagen i sammanträde med regionledningen. En ständigt återkommande punkt på dagordningen är Region Skånes mycket svåra ekonomiska läge och efter dagens budgetdiskussioner så befarar jag att situationen är värre än vad jag befarat.

Jag slog redan under fjolåret larm om den dåvarande vänstermajoritetens oansvariga hantering av ekonomin och att vi efter valsegern skulle tvingas att hantera ett underskott på minst 500 miljoner kronor. Min bedömning stämde allt för väl och nu tyder mycket på att underskottet kommer att öka än mer under året. Nu krävs snabba och effektiva åtgärder för att avhjälpa problemen och undvika en fortsatt urholkning av regionens ekonomi. Om utvecklingen får fortsätta riskeras de ekonomiska förutsättningarna för att erbjuda skåningarna en högkvalitativ och trygg sjukvård i framtiden.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: