Igår tillkännagav City Airline att de lägger ner flyglinjen mellan Kristianstad och Stockholm. Uppenbarligen är företaget inte intresserat av att konkurrera på lika villkor med Skyways utan kräver favörer och marknadsstöd för att trafikera Kristianstads flygplats. City Airlines sorti var väntad och besannar mina mest cyniska farhågor om bolagets intentioner med verksamheten i Kristianstad.
De ledande socialdemokraterna i kommunen är i sedvanlig ordning snabba att både kommentera händelseutvecklingen och skjuta över ansvaret för sina egna misslyckanden på alla andra. Bo Kristiansson (s), avgående styrelseordförande för flygplatsbolaget, lägger an en lite lagom mästrade ton och tycker att nedläggningen ”borde bli en väckarklocka för näringslivet”. Vi är nog ganska många som undrar vilken typ av väckarklocka som krävs för att socialdemokraterna ska inse att ledningen för Kristianstad Airport har misskött flygplatsen och hämmat dess utveckling under flera år. Bristen på insikt blir oerhört tydlig när Bo Kristiansson nämner flygplats efter flygplats i närområdet som enligt hans egen bedömning lyckats bättre än Kristianstad men han tycks (vill?) inte se något som helst samband mellan den negativa trenden och flygplatsbolaget ständiga misslyckanden…
Jag hoppas att vi nu kan vända den nedåtgåenden spiralen för Kristianstads flygplats och utveckla verksamheten tillsammans med övriga ägare och intressenter. Det finns en framtid för en flygplats i nordöstra Skåne men för att en positiv utveckling ska vara möjlig krävs stora förändringar av flygplatsbolagets verksamhet, arbetssätt och ledning.
Mathias Knutsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar