Idag avslöjar Kristianstadsbladet att det kommunala flygplatsbolaget Kristianstad Airport ger flygbolaget City Airline en intäktsgaranti på drygt fyra miljoner kronor per månad för att bolaget ska flyga på sträckan Kristianstad – Bromma. Utöver den generöst tilltagna intäktsgarantin så har även flygplatsbolaget förbundit sig att marknadsföra flyglinjen vilket innebär att totalkostnaden för skattebetalarna kan landa på runt 50 miljoner kronor. Det är föga förvånande att det andra flygbolaget, Skyways, som verkar på Kristianstads flygplats drog öronen åt sig och ifrågasatte avtalet. Skyways har tagit frågan till rättslig prövning och i ett intermistiskt beslut har tingsrätten gått på Skyways linje och stoppat avtalet.
De flesta bedömare anser att flygplatsbolaget har gjort bort sig rejält genom att gynna ett av två konkurrerande bolag med ett väl tilltaget – och dessutom otillåtet - marknadsstöd. Det tycks bara vara ledningen för bolaget och några kommunpolitiker i Kristianstad som inte inser att marknadsstödet är både olagligt och ett hot mot flygplatsens framtid. För vilka flygbolag vill trafikera flygplatsen när de inser att kommunen när som helst kan börja stödja konkurrenterna genom subventioner, stöd och marknadsföringsinsatser?
Dilemmat tycks bottna i att många politiker och tjänstemän i Kristianstad helt saknar förståelse för de privata företagens villkor samt att kommunens näringspolitik är svag och outvecklad. Det är helt oacceptabelt att kommunalt ägd flygplats erbjuder skattefinansierat marknadsstöd till vissa bolag och jag är övertygad om att Kristianstads Airport kommer att drabbas hårt av konsekvenserna av avtalet. Om Kristianstad Airport ska kunna överleva och utvecklas krävs att den nuvarande ledningen flygplatsen avgår och den nya ledningen snabbt vidtar åtgärder för att garantera att samtliga bolag som trafikerar flygplatsen erbjuds samma villkor.
Mathias Knutsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar