torsdag, februari 22, 2007

Att se grandet i sin nästas öga, men icke bjälken i sitt eget

Skandalen med Kristianstad Airports otillåtna marknadsstöd till City Airline rullar vidare… Nu visar plötsligt socialdemokraternas starka kvinna i Kristianstad, kommunalrådet Heléne Fritzon, prov på lite handlingskraft och kräver att flygplatsbolagets tillträdande ordförande, Sten Hermansson (fp), ska lämna sin post innan han ens har valts av bolagsstämman…

Fritzon attackerar Hermansson för att han som tillträdande ordförande kritiserat ledningen för flygplatsbolaget och uppgett att han saknar förtroende för den verkställande direktören Thomas Bengtsson.

Fritzons fräna kritik mot Hermansson avslöjar en hel del om socialdemokraternas sätt att driva politik i Kristianstad. Trots att (s) satt vid makten när det kommunala flygplatsbolaget ingick ett otillåtet avtal som snedvred konkurrensen på flygmarknaden i nordöstra Skåne genom olagliga subventioner så tycks inte (s) vara speciellt benägna att ägna sig åt självkritik utan väljer att istället rikta udden mot de politiker som är satta att redan upp (s)kandalen. Heléne Fritzon var kommunstyrelsens ordförande när avtalet ingicks och hon blev enligt partikamraten Bo Kristiansson, flygplatsbolagets ordförande, informerad om överenskommelsen mellan flygplatsbolaget och City Airline. Dessa två s-politiker är de ytterst ansvariga för att flygplatsbolaget ingick avtalet men likväl så tycks inte s-gruppen vara intresserad av att utkräva något ansvar av Fritzon och Kristiansson.

Det är uppenbart att Fritzon och (s) vill rikta fokus mot andra personer och på så sätt undvika en saklig diskussion i ansvarsfrågan. Jag hoppas att vi i den borgerliga kommunledningen inte faller för sossarnas simpla knep och tillåter att deras ledande företrädare frånsvär sig allt ansvar för skandalen. Det tycks som Fritzon, Kristiansson och övriga s-gruppen är mer intresserade av det politiska spelet och personliga intriger än att reda upp härvan med City Airline och skapa förutsättningar för en väl fungerande flygplats. Det intrycket förstärks av ett uttalande som Fritzon gjorde den 17 februari i samband med den borgerliga regionledningen kritiserade kommunens agerande och krävde en extra bolagsstämma för att snabbt reda upp fråga. Helen Fritzon kommentar var då att det som var mest allvarligt var att regionstyrelsens ordförande Jerker Swanstein (m) kritiserade sin partikamrat Göran B:son Asklöf (m)…

Det kan ju vara så att jag ser saker och ting på ett helt annat sätt än Heléne Fritzon, men jag har verkligen svårt att föreställa mig att någon kan bli mer upprörd över att en politiker kritiserar en partikamrat än att kommunala bolag har ingått olagliga avtal och riskerat framtiden för en viktig del av trafikinfrastrukturen i nordöstra Skåne. Fritzons kommentarer säger oerhört mycket om hennes och socialdemokraternas syn på hur kommunal politik ska bedrivas samt förklarar varför socialdemokraterna i Kristianstad aldrig, aldrig, aldrig någonsin kommer att rannsaka själva eller kritisera sina ledande företrädare.

Jag anser att jag inte kan arbeta som politiker om jag inte tar ansvar för mina handlingar och faktiskt lär mig något av mina misstag. Jag hoppas och tror att väljarna uppskattar politiker som inte undflyr sitt ansvar utan rakryggat står upp för sina beslut och tar lärdom av vunna erfarenheter.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: