tisdag, januari 16, 2007

Är det jämställt med en kvinna per dussinet män?

Det är ytterst sällan som jag anser att det är rimligt att anföra krav på social representativitet inom politiken – det vill säga förorda principer om varannan damernas eller inkvotering av underrepresenterade grupper - men vid kvällens möte med kommunfullmäktige blev det (återigen) uppenbart att partiernas interna nomineringsprocesser inte fungerar som de ska. När vi i afton skulle välja styrelseledamöter och revisorer i de kommunala bolagen blev jag både djupt förvånad och besviken när jag sent omsider fick se valberedningens förslag.

Av de 25 uppdrag som tillfaller majoritetspartierna i sex kommunala bolag så väljer vi 23 män och två kvinnor… Och det är inte någon av de föreslagna kandidaterna som har ett namn som vittnar om att vi i majoritetspartierna har beaktat kulturell eller etniskt mångfald heller…

Jag förordar alltid att vi ska välja representanter utifrån principer om åsiktsrepresentativitet och kompetens, men det är uppenbart att något har gått otroligt fel när vi väljer en kvinna per dussinet män i de kommunala bolagen. Eftersom jag inte fick ta del av valberedningens förslag förrän samma kväll som valen skulle förrättas så fanns det ingen möjlighet för mig att lyfta frågan i fullmäktige och presentera motkandidater. Jag kan bara konstatera att partiets interna nomineringsarbete måste förändras, utvecklas och förbättras om vi har för avsikt att släppa fram nya politiker. Jag hoppas att vi kan åtgärda dessa problem under de kommande fyra åren så att Centerpartiet inför valet 2010 nominerar kandidater som kan leda partiet in i framtiden och mot nya framgångar.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: