måndag, januari 15, 2007

Min återkomst till bloggosfären

Efter några veckors uppehåll så återupptar jag äntligen mitt bloggande. Jag vill hälsa alla gamla och nya läsare av min blogg hjärtligt välkomna. Jag kommer att uppdatera min blogg dagligen och mitt nyhetsbrev kommer att skickas ut varannan vecka. Ni får gärna komma med synpunkter och kommentarer så att bloggen blir mer läsvärd och spännande att besöka.

Tiden efter valet har till stor del ägnats åt ”eftervalsarbete” vilket innebär att det har blivit väldigt många dagar fyllda med segdragna förhandlingar och långa sammanträden. I Region Skåne har vi bildat en stark femklöver bestående av den borgerliga alliansen och miljöpartiet. Samarbetet har fått en bra start och jag är övertygad om att samarbetet kommer att gynna skåningarna som kommer att få uppleva fyra år som präglas av framsteg, utveckling och ökad välfärd.

I Kristianstad kommun är den parlamentariska situationen något mer komplex – tio partier är representerade i kommunfullmäktige och inget av de traditionella politiska blocken har egen majoritet. Tre av allianspartierna – (m), (fp) och (c) – samverkar med de lokala partierna Åhuspartiet och Kristianstadsbygdens framtid. Jag har varit – och är fortfarande - mycket skeptisk till samarbetet med Kristianstadsbygdens framtid. Kristianstadsbygdens framtid benämndes Sjöbopartiet så sent som förra mandatperioden och partiets rötter finns i en populistisk och brun politisk mylla. Ni kan läsa mer om partiet och dess ursprung i Kristianstadbladet. Ni hittar två intressanta artiklar här och här.

Jag var så pass tveksam till samarbetet att jag länge övervägde att lämna mina kommunpolitiska uppdrag men efter att ha vägt för- och nackdelar mot varandra under tre månaders tid har jag valt att behålla mina uppdrag. Mitt beslut har även påverkats av alla centerväljare och sympatisörer som uttryckt sitt stöd för min kandidatur och ståndpunkt. Jag kommer att använda ert förtroende för att dels driva en modern liberal centerpolitik och dels bekämpa alla former av främlingsfientlighet, intolerans och ojämlikhet i Kristianstad.

Mathias Knutsson

Mathias Knutsson (c) - Förbättrare
En politik för en ny tid. Välj rätt politiker för framtiden.
Kryssa Mathias den 19 september 2010.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka till bloggosfären! Din blogg är alltid läsvärd och har en bra blandning av politik och personliga tankar. Är den fortfarande den enda politikerbloggen i Kristianstad?

Hälsningar
Per