måndag, december 01, 2008

Världsaidsdagen och det personliga ansvaret

När jag var i tonåren talade alla om AIDS, HIV och alla andra risker med oskyddat sex. Jag minns så väl vad som hände när jag hade ”stora förhoppningar” inför en lördagskväll och gick in på Apoteket i lilla Tingsryd för att handla ett paket kondomer. Jag upplevde situationen som lite pinsamt, så att för att garantera att jag verkligen skulle köpa kondomer (och inte plåster) så hade jag tagit med mig en vän som både ”(o)moraliskt stöd” och ”påtryckare”. Med vetskapen om att min vän aldrig skulle låta mig glömma att jag inte skulle våga köpa kondomer och säkerligen reta mig hejdlöst under lång tid så var jag tryggt förvissad om att jag skulle förmå att samla tillräckligt med mod för att köpa ett paket Okeido - den ännu starkare och lite större kondomen...

Damen i kassan sken upp när hon såg oss och utbrast högt: Nämen pojkar – så roligt att ni också skyddar er ordentligt! Vet ni hur ni ska använda kondomerna? Jag tyckte förvisso att det var lite pinsamt att hon hade basunerat ut mitt inköp för alla andra kunder, men jag blev nästan förvånad över hur lite jag bekymrade mig över den lätta rodnaden på mina kinder och fnissningarna längre bak i kön.

Min vän tog dock inte det hela med samma fattning och förklarade sedermera att han var fruktansvärt upprörd för att han ansåg att apoteksdamen genom att använda ordet ”också” hade antytt att vi skulle använda kondomerna ”tillsammans”. I hans värld hade han nyss blivit utskämd, utskrattad och tagen för homosexuell, vilket antagligen skulle försämra hans chanser hos det motsatta könet…

Jag tror att de flesta har en liknande historia om vad som hände när de skulle köpa kondomer, p-piller eller intimprodukter. Det intressanta är att trots att det var pinsamt och jobbigt så tvekade vi inte när vi väl stod framme vid kassan för att köpa kondomer. Jag tror att vi var allt för informerade och medvetna om alla risker och faror med oskyddat sex för att ens överväga att inte använda kondom.

Tjugo år senare tycks svenska ungdomar vara mer okunniga, riskbenägna och oansvariga. Det är ett gigantiskt misslyckande att spridningen av könssjukdomar ökar trots att dagens unga rimligtvis borde var minst lika informerade om riskerna med oskyddat sex som jag var när jag var i tonåren.

Det är en hög tid att vi ifrågasätter den svenska sexualpolitiken. I år når antalet tonårsaborter, könssjukdomar och antalet Aidspatienter nya rekordnivåer. Likväl så hamnar världsaidsdagen i skymundan och allt för få svenskar engagerar sig i en av vår tids stora ödesfrågor. Det är absurt att i en tid när vi delar ut gratis kondomer till de unga och överöser dem med information om sex så fortsätter alla indikatorer på sexuell hälsa att försämras. Det är min bestämda uppfattning att många unga idag flyr undan sitt personliga ansvar för sin sexuella hälsa. Det är inte fel med frihet, nyfikenhet och lust men glöm inte bort ditt eget ansvar att skydda dig…

Läs gärna mer i DN, SvD, Sydsvenskan, Aftonbladet, HD, GP och Kristianstadsbladet

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: