onsdag, maj 02, 2007

I deklarations- och allergitider...

Många av mina vänner har försökt att finna rimliga förklaringar till varför jag alltid är påfallande irriterad och snarstucken under de första dagarna av maj. Jag vet inte hur många gånger jag har viftat bort deras välmenande förklaringar om alla tänkbara allergier, vårtrötthet eller en djupt liggande aversion mot 1:a majfirandet…

Men så en dag för några år sedan blev det mycket tydligt för mig att mitt lidande mycket riktigt beror på en allergi: en allergi mot deklarationer och skatter. Nu är jag förvisso duktig på att minimera mina skatter, men det är likväl bara symptomhantering – den sjukdomsalstrande bördan i form av världens högsta skatter finns likväl kvar och plågar mig.

När det väl är på pränt i deklarationen hur mycket pengar jag betalar in till skatt varje år så drabbas jag alltid av en stark vilja att förändra och effektivisera den offentliga sektorn. Och tro mig det finns ett stort behov av att introducera ett skattebetalarperspektiv i den offentliga sektorn…

Ta sjukvården i Region Skåne som ett exempel: under de senaste fyra åren har skattebetalarna pumpat nya friska skattepengar i regionen och de årliga kostnaderna har ökat med flera miljarder men likväl så erbjuds inte skåningarna varken mer eller bättre sjukvård än år 2002…

Under fyra år har skatteintäkterna har ökat med nästan en tredjedel men sjukvårdsproduktionen (den egna offentliga i Region Skåne) har bara ökat med drygt sex procent. Lägg därtill att konsumtionen av sjukvård (offentlig och privat = all vård) – den mängd vård som erbjuds skåningarna ligger kvar på oförändrad eller kanske lägre nivå jämfört med 2002 så inser alla att en extra skattekrona inte gör någon större nytta inom den skånska sjukvården. Om vi sedan relaterar produktionen och konsumtionen till de demografiska förändringarna såsom befolkningsökningen och en allt större grupp ”äldre äldre” så är det uppenbart att dagens problem bara kommer att förvärras om vi inte snabbt vidtar åtgärder och ökar produktiviteten i sjukvården. Nu krävs nytänkande, mod och politisk vilja att förändra och reformera dagens system så att skåningarna inte tvingas att betala mer och mer för mindre vård.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: