måndag, januari 02, 2012

Vi behöver förändring och utmaningar för att växa som människor

Årsskiften är måhända de mest naturliga brytpunkterna som finns i våra liv. Vi vänder blad - kanske rentav avslutar ett helt kapitel i våra liv - och går vidare mot nya utmaningar. När jag nu läser artikeln ”Att våga lyfta blicken” om mig som publicerades som nyårskrönika i Kristianstadsbladet för tre år sedan så känns förvisso mycket fortfarande bekant och aktuellt, men över tiden har vissa minnen bleknat och vissa händelser har fått en helt annan betydelse.

Jag känner igen mina drivkrafter, mitt stora samhällsintresse och min starka övertygelse, men idag väljer jag att kanalisera mitt engagemang genom mina företag, föreläsningar och sociala projekt. De senaste tre åren har varit en mycket spännande tid då jag har återvänt till en ”helt civil karriär” utanför politiken och haft förmånen att få pröva på nya verksamheter och yrkesroller.

Denna tid har verkligen bekräftat den välkända sanningen att vi behöver förändring och nya utmaningar för stärkas, utvecklas och växa som människor. Mot denna bakgrund kan jag bara uppmana fler att göra samma sak: våga ta språnget och utmana er själva! 


Så inled det nya året med att tänka nytt och fritt! Testa er egna gränser! Gå utanför de gränser ni har satt upp för er själva! Upptäck hur fantastiskt starka och duktiga ni är!

Under 2012 kommer ni att kunna följa mig när jag utmanar mig själv, exempelvis när jag ska springa mitt första marathon i början av juni och flera andra spännande projekt. Ni får gärna komma med stöd och uppmuntran när jag tar mina språng, och även dela med er av era erfarenheter när ni utmanar er själva och växer som människor under 2012.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: