torsdag, januari 12, 2012

En pappas funderingar om medmänsklighet i vardagen


Då och då ställs vi inför situationer där våra val säger oss något om vilka människor vi är och vilka människor vi vill vara men kanske inte riktigt lyckats att bli.

Denna morgon såg jag – på håll - en ensam liten flicka i rosa jacka springa över torget. Jag uppskattar hennes ålder till 6-8 år, men hon kan ha varit nästan 10 år. Hon sprang – hade bråttom och hennes skolväska hoppade på hennes rygg.  Jag tog för givet att hon sprang till någon som väntade runt nästa hörn, men när jag själv gått samma väg så såg jag fortfarande bara den lilla flickan med ryggsäcken.


Jag insåg att då att hon antagligen gick helt ensam till skolan genom hela staden mitt i morgontrafiken och jag tänkte instinktivt att jag borde springa ifatt henne för att hjälpa henne.

Men jag gjorde inte det… Och nu sitter jag och funderar varför jag inte gjorde det... Det är ju egentligen helt självklart att vuxenvärlden ska finnas där för barnen. För om jag - en fyrabarnspappa – inte ”rycker ut” och hjälper en liten flicka så undrar jag vem som ska göra det? Hade du sprungit ifatt henne och hjälpt henne?

Mathias Knutsson 

Inga kommentarer: