fredag, oktober 16, 2009

Politik är att vilja (och att tycka)

Jag är inte övertygad om att ett generellt förbud mot niqab är rätt väg att gå, men mina partikamrater Staffan Danielsson och Lennart Pettersson förtjänar likväl en eloge för att de i motsats till så många andra politiker är beredda – och vågar - att diskutera lämpligheten i religiösa påbud om heltäckande klädsel och slöjor.

Det gläder mig att Danielsson och Pettersson sticker ut hakan och i likhet med mig efterlyser en öppen diskussion hur samhället ska förhålla sig till extrema religiösa och kulturella yttringar. Jag hoppas att fler (liberala) politiker vågar ta ställning i dessa svåra frågor och inte flyr undan frågeställningarna genom att (felaktigt) hävda att en god liberal inte ska ha någon uppfattning i värdeladdade konflikter…

Läs gärna mer: SvD, Staffan Danielsson

Mathias Knutsson

6 kommentarer:

Ola Berg sa...

Jag får svara dig på samma sätt som jag besvarat så många andra:

Det stora problemet med Lennarts och Staffans motion är att de helt ignorerar en avgörande liberal fråga: Har omgivningen över huvud taget RÄTT att blanda sig i vad folk har på sig?

Genom att motionen förutsätter att den frågan redan är besvarad med ett "JA!", så kan den gå vidare och påstå att kulturella uttryck innehåller en massa problematik.

Men vad folk har på sig är i själva verket inte det minsta problematiskt. Vad folk har på sig drabbar eller hotar nämligen inte omgivningen det allra minsta, så därför behandlar motionen en icke-fråga (politiskt sett).

Det spelar liksom ingen roll vilken religion eller kultur ett visst klädesplagg ger uttryck för. Eftersom plagget inte påverkar någon annan människa än bäraren själv har inte någon annan människa ens RÄTT att ha synpunkter.

Mathias Knutsson sa...

Hej Ola, Tack för din kommentar. Jag påtalade redan i mitt inlägg att jag inte är övertygad om att lagstiftning är rätt väg att gå, utan jag lyfter fram behovet av att diskutera frågan. För är verkligen valet att bära niqab ett helt fritt val? När är bärandet av slöja ett aktivt fritt val och när är det ett uttryck för förtryck? Kan vi applicera resonemanget om slavkontrakt? Visst är det så klädsel kan vara ett uttryck för förtryck som inte är förenligt med ett liberalt samhälle? Det är uppenbart att diskussionen är svår och sker i en "gråzon" men det är inte ett hållbart argument för liberaler att avstå från att debattera frågan. Svåra, komplexa och motstridiga frågor är väl just de vi SKA diskutera?

Hälsningar
Mathias Knutsson

photoimagine sa...

Ola Berg,

"Eftersom plagget inte påverkar någon annan människa än bäraren själv har inte någon annan människa ens RÄTT att ha synpunkter".

Nu var det ju så att motionen lades just pga av det, att det påverkar omgivningen i vissa situationer.

Har detta förbigått dig?

För övrigt tycker jag att det är alldeles utmärkt att det finns någon/några makthavare som vågar belysa problem som har med kulturskillnader att göra.

MVH

Staffan Danielsson sa...

att vara liberal är att vara för öppenhet och frihet, frihet för den som vill att dölja sitt ansikte t ex.

Jag är ju med på den utgångspunkten.

Samtidigt innebär faktiskt ett val att inte visa sitt ansikte att man begränsar andra människors frihet att kommunicera med dem dolde i högst väsentlig grad.

Samhället har i många sekler haft två praxis vad gäller klädkod, dels att inte gå utan kläder, dels att inte dölja ansiktet för varandra.

Nu börjar enstaka dölja ansiktet och många känner sig obekväma med det. detta behöver åtminstone diskuteras.

Jag tror på att centralt från staten göra klart att i verksamheter i offentlig sektor som skola, daghem, sjukvård och äldreomsorg där dökjer vi inte ansiktet för varandra, och det ska inte Diskrimineringsombudsmannen kunna överpröva.

Jag medger villigt att det är känsligare med offentliga miljöer, men i t ex allmänna kommunikationer och i detajlhandel kanske riktlinjer också behövs?

Jag har verkligen fått mycket reaktioner i denna fråga, stark principiell liberal kritik å ena sidan och stor förståelse och uppskattning från grannar, bekanta, jaktlag, okända, stdsbor, landsbygdsbor, arbetare, tjänstemän som tycker det är bra att frågan lyfts och diskuteras.

Jag lär mig fortlöpande - liksom under signalspaningen, inga jämförelser i övrigt... - och har just nu landat i detta inlägg. Och bejakar gärna fortsatt dialog i vanlig ordning!

Mathias Knutsson sa...

Hej Photoimagine,

Tack för din kommentar! Vi tycks vara överens om att det både är nödvändigt och positivt att ledande politiker lyfter dessa frågor.

Hälsningar
Mathias Knutsson

Mathias Knutsson sa...

Hej Staffan,

Tack för din kommentar och ditt engagemang i denna fråga. Jag tycker att du och Lennart mycket förtjänstfullt har lyft en mycket viktig fråga.

Jag har en stark förankring i liberala värderingar och vår ståndpunkt är fullt förenlig med våra värderingar.

Hälsningar
Mathias Knutsson