torsdag, september 11, 2008

"Vi kan aldrig ta demokratin för given. Den måste alltid återerövras"

Kristianstad Arena har dominerat det politiska livet och debatten i Kristianstad under lång tid. Debattens vågor har bitvis gått mycket höga och arenaprojektet har väckt stort engagemang hos både politiker och allmänhet. Gårdagens debatt och olyckliga beslut i kommunfullmäktige innebär att kommunens folkvalda viftar bort medborgarnas – våra uppdragsgivares – begäran om att Kristianstad Arena ska prövas i en folkomröstning. Läs gärna mer i Kristianstadsbladet, Kristianstadsbladet, Norra Skåne och Hampus Algotssons blogg. Ni kan även lyssna på debatten på Kristianstad kommuns hemsida.

Jag kan inte hantera en principiell fråga lättvindligt utan jag valde att följa min egen övertygelse och gav mitt stöd för kravet på en folkomröstning. Jag har mycket svårt att dela majoritetens uppfattning som i praktiken innebär att krav på kommunala folkomröstningar skall avvisas enbart på grund av att vi politiker har en annan uppfattning eller redan har fattat beslut i sakfrågan.

Jag vill även passa på att göra ett litet tillrättaläggande av Kristianstadsbladets artikel. Det sägs att jag gjort en kovändning i frågan om en folkomröstning, men sanningen är den att jag har stött kravet på en folkomröstning under lång tid och jag informerade min partigrupp om mitt ställningstagande redan den 17 januari i år.

Beslutet innebär att ett kraftfullt folkinitiativ avvisas och arenaprojektet rullar vidare. Jag befarar att beslutet medför att medborgarnas engagemang och förtroende för oss politiker försvagas. Situationen är dock långt ifrån hopplös, så jag väljer att lämna gårdagens debatt bakom mig och blicka framåt. Tiden är kommen för att återupprätta en förtroendefull dialog mellan väljare och politiker. Jag hoppas innerligt att vi kommunpolitiker kan återfå väljarnas förtroende och jag är beredd att anta denna mycket svåra utmaning.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: