torsdag, september 11, 2008

Jag kommer aldrig att bli röstboskap oavsett hur mycket partipiskan viner…

Uppenbarligen så uppskattar inte mina majoritetskollegor rakryggade politiker som har modet och kraften att stå upp för sina åsikter. När kommunstyrelsens ordförande Bengt Gustafson i Kristianstadsbladet deklarerar att jag borde ”stannat hemma med snuva” istället för avvika från majoritetens linje i frågan om huruvida arenaprojektet bör avgöras i en folkomröstning så ger kommunalrådet uttryck för en besynnerlig demokratisyn och en mycket skev bild av hur en fullmäktigeledamot bör agera. Håller vi att närma oss en ordning där enbart gruppledarna tillåts att agera i fullmäktige och övriga ledamöter reduceras till lydig röstboskap? Om så är fallet så kan vi ju snabbt reducera antalet ledamöter i kommunfullmäktige från dagens 71 ledamöter till tio gruppledare med röststyrka i förhållande till valresultatet.

Jag vill också poängtera att mitt stöd för en folkomröstning och min principiella uppfattning överensstämmer med mitt partis och övriga allianspartiers politik på rikplanet. Problemet är att folkinitiativ och krav på folkomröstningar oftast slentrianmässigt avvisas av landets kommunpolitiker trots att partikamraterna på riksplanet vill stärka direktdemokratin och medborgarinflytandet. Det står förstås Bengt Gustafson och övriga gruppledare fritt att avvika från rikspartiernas uppfattning, men deras kritik av mig blir uddlös när de kritiserar mig för att vara en avvikare när jag i själva verket tycks vara den majoritetsföreträdare som ligger närmast rikspartiernas uppfattning.

Avslutningsvis vill jag kommentera frågan om hur jag har hanterat informationen till mitt parti och övriga majoritetspartier om min uppfattning i folkomröstningsfrågan. Det har beskrivits som om jag har gjort en hastig omsvängning, men faktum är att jag informerade min partigrupp redan den 17 januari i år att jag ämnade stödja en folkomröstning. Jag har därefter offentliggjort min åsikt på min blogg den 29 januari, diskuterat frågan med politiker från andra partier och mitt val har dessutom uppmärksammats i lokalpressen vid ett flertal tillfällen med det första omnämnandet så tidigt som i februari.

Läs gärna även Kristianstadsbladets ledarsida och Jonas Duveborns skarpa analys av fullmäktiges hantering av arenafrågan.

Mathias Knutsson

2 kommentarer:

Leo sa...

Tack!

Att en stor majoritet i riksdagen bara är röstboskap utan egentligen någon som helst respekt för demokratin blev mycket uppenbart i o m FRA-lagen.

Nu vill man på lokalnivå från bl a moderat håll tysta de som står upp för demokratin och folkets röst.

Och jag röstade på moderaterna här i Kristianstad förra valet. Aldrig mer, om de ska fortsätta så här.

Mathias Knutsson sa...

Hej Leo,

Tack för ditt stöd! Jag beklagar att det har tagit så lång tid för mig att besvara din kommentar.

Vi tycks ha samma uppfattning om (hanteringen av) både arenaprojektet och FRA-lagen. Det finns flera paralleller mellan frågorna: politiker som sviker sina väljare, bristande respekt för meningsmotståndare, demokratiska underskott, politiska låsningar och partipiskor som viner.

Nu väntar en tuff tid för Kristianstad. Beslutet att avvisa folkinitiativet och låta arenaprojektet rulla vidare skapar en förtroendekris. Det finns ett enormt behov av att återupprätta en förtroendefull dialog mellan väljare och politiker men det kommer att bli svårt eftersom många politiker saknar både probleminsikt och lösningar.

Jag kommer att göra mitt yttersta för att återupprätta förtroendet, men jag vet att det kommer att krävas mycket tid och hårt arbete innan jag når fram.

Du får gärna kontakta mig om du har fler frågor, synpunkter eller idéer.

Med vänliga hälsningar
Mathias Knutsson

mathias.knutsson@centerpartiet.se