söndag, mars 16, 2008

Kristianstadsjuryns tolva går till Kent


Det har gått tolv år sedan jag senast hade nöjet att få njuta av en konsert med Kent. Sommaren 1996 var Kent tillsammans Garbage förband till Suede på Vattenfestivalen, och det var ett sant nöje att få njuta av tre riktigt bra band en fantastiskt vacker sensommarkväll i Stockholm. Det blev ju knappast sämre av att Kent som grädde på moset spelade Depeche Modes ”Stripped” som sista extranummer…

Med undantag för avsaknaden av Depechelåtar så var gårdagens konsert i Kristianstad faktiskt bättre än festivalspelningen 96 – både jag och bandet Kent har blivit tolv år äldre, klokare och bättre sedan sist… Kent gav publiken allt den önskade och lite till. Sverige största och bästa band gav drygt 2 400 kristianstadsbor som valt Kent före Melodifestivalen en magnifik konsertupplevelse. Läs gärna mer i Kristianstadsbladets två artiklar, I och II. Kent blandade friskt från sin repertoar och gav publiken en fullödig scenshow. Och även denna gång fanns en tydlig koppling till Depeche Mode – i 747 så fick Jocke Berg publiken med en ”armviftning” som osökt ledde tankarna till ”Never let me down again”.

Mathias Knutsson

PS Kent var riktigt bra men arrangörerna förtjänar kritik – deras organisation och arbetssätt påminde om ett halvtaffligt högstadiedisco. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mathias!

Tack för att du tyckte om Kent-konserten. Två månaders planering.

Du slog direkt på spiken. Jag har i många år engagerat mej i 16-årsdiscon tillsammans med sociala myndigheter, polis, fältare, skolor och föräldrar. Vi har kämpat länge för att ha drogfria 16-årsdiscon. Vi har kommit långt i Kristianstad.

Jag är även teamworksinstruktör och arrangör för konserter.

Fakta för konserten i Kristianstad.

Då enda datumen för Kent-spelningen i Kristianstad kolliderade med inomhusturnéring i fotboll, KIS-KBI (nybildad förening), ungdomsturnéring, ville jag lösa detta genom att dom fick vara med och hjälpa till med Kent-konserten på vissa poster. Dom ställde upp med att lägga lördagens matcher i andra hallar. På så sätt fick föreningen en hjälp med ekonomin för att lösa deltagandet i Gothiacup till sommaren. Deras uppgift var att ta hand om garderoben, 6 st vuxna, 6 barn över 13 år vid varje sida. Deras andra uppgift var att 8 personer skulle se till att de besökande hade rätt biljett till den plats de hade betalat för. Entrén till hallen hade Kid Skreol ansvar för. Framför scen hade Sweden Rock Festival Rock Securitas vakter ansvar för. Backstage hade vi F-yra rock föreningen, 14 vakter. Ordningen i hallen hade C4-vakterna i Kristianstad, 10 personer. Sociala myndigheter, hälsovårdsnämnd, räddningstjänst, polisen har vi jobbat i en månads tid med för att få allt att fungera. Om det är något du undrar över om hur organisationen har fungerat eller det är ett 16-årsdisco vi har engagerat. Jag tycker det är synd att du inte tog kontakt med mej innan du skrev din blogg eftersom du representerar centerpartiet som jag har röstat på och jag kunde förklarat hur det låg till. Synd om föreningen eftersom jag vet att de behöver all hjälp de kan få eftersom kommunen drar in deras bidrag mer och mer.

Några notiser

Jag läste kommentaren i Kristianstadsbladet angående öl i arenan. Såg inget själv, ringde vaktmästaren som ansvarar för städningen i A-hallen. Dom hade inga tomflaskor i A-hallen om det var ett av dina argument.

Skulle gärna vilja att du skrev till mej vad som brast i organisationen.

Hälsningar

Göran Nilsson-Risberg
Ansvarig för Kent-spelningen, Nöjes Magazinet i Kristianstad

Mathias Knutsson sa...

Bäste Göran,

Tack för ditt inlägg! Jag uppskattade Kentkonserten mycket och jag hoppas att ni kommer att arrangera fler konserter i framtiden. Jag upptäckte vissa svagheter i organisationen och det gläder mig att ni tar till er mina synpunkter. Jag reagerade förvisso över funktionärernas ålder, men om ni anser att ni hade tillräckligt många vuxna funktionärer så ifrågasätter jag inte er bedömning. Jag undrar dock om och hur ungdomar hade hanterat situationen om det hade blivit konflikter med någon gäst.

Jag blev mycket bekymrad när jag såg kaoset i kön till garderoben efter konserten. Det var många som gav uttryck för att det var obehagligt och rent av skrämmande i trängseln. Jag reagerade också över hur ni hanterade serveringen – det kändes oerhört amatörmässigt att behöva gå ut i vinterkylan för att köpa dryck till mig och övriga i mitt sällskap och sen få beskedet att jag inte kunde ta med mig drycken in till mina vänner som väntade inne i konsertarenan. Jag kontaktar dig personligen för att diskuterar vidare.

Med vänlig hälsning
Mathias Knutsson