onsdag, september 05, 2007

Om våndan av att förverkliga politiken vi gick till val på...

Vi närmar oss ettårsdagen efter valet som gav oss den första borgerliga majoritetsregeringen sedan 1981. Efter åren i opposition har vi nu äntligen en möjlighet att förverkliga vår politik och utveckla Kristianstad, Skåne och Sverige.

En central framtidsfråga som tyvärr har skapat viss intern turbulens i kommunledningen i Kristianstad är hur vi ska utveckla och förbättra utbildningsväsendet. Det är min och Centerpartiets uppfattning att kunskap, kvalitet och valfrihet måste stå i centrum för skolan om barnen och ungdomarna i Kristianstad ska stå som vinnare i allt tuffare konkurrens. Därför måste politiker våga släppa makten ifrån sig och ha förtroende för att elever, lärare och föräldrar kan och vill ha makt och ansvar över skolan. Centerpartiet i Kristianstad gick till val på att ska välkomna fristående skolor till kommunen och min uppgift i barn- och utbildningsnämnden är att infria det vallöftet. Vi förordar dessutom ett fritt val av både grund- och gymnasieskola, och för att garantera både valfrihet och valmöjlighet förutsätts en mångfald av utbildningsanordnare i vår kommun och vårt närområde.

Jag hade hoppats att jag skulle få ledamöterna från m, fp, åhuspartiet och kristianstadsbygdens framtid att sluta upp bakom den gemensamma borgerliga skolpolitiken, men jag lyckades inte fullt ut och nämndens borgerliga majoritet avslog därför en ansökan om etablering av en friskola i Kristianstad. Jag var därför tvungen att reservera mig mot beslutet till förmån för mitt eget förslag om att föreslå Skolverket att bevilja samtliga fristående skolor och utbildningar som vill etableras i vårt närområde rätt till bidrag och statlig tillsyn.

Nämndens beslut är mycket olyckligt. Flera studier, bland annat från Skolverket, visar på valfrihetens betydelse för utbildningarnas kvalitet, friskolornas goda resultat och effektivitet samt att etablering av friskolor leder till att även de kommunala skolorna utvecklas. De negativa konsekvenserna av nämndens beslut kommer dock att begränsas eftersom Skolverket kommer med stor sannolikhet att tillstyrka samtliga ansökningar.

Mathias Knutsson

1 kommentar:

Anonym sa...

Min uppfattning är friskolor vässar den kommunala skolan, men att det finns en hel del landsbygdspolitiker som är rädda för de " stygga " religiösa friskolorna. Allra värst skulle säkert en del Åhusbor tycka om en muslimsk friskola.

Jag tror på en mångfald, så stå på dig. Jag tror dock att du har en resa i ditt eget parti också ifråga om religiösa friskolor och dess rättighet till existens