onsdag, mars 04, 2009

Ett av de verkligt STORA problemen i Kristianstad

Maciej Zaremba är idéhistorikern och kulturskribenten som alltid erbjuder alltid sina och DN:s läsare träffsäkra och mycket läsvärda reportage. Ni minns kanske ”Du gamla, du sjuka” och ”Den polske rörmokaren” som väckte stor uppmärksamhet för några år sedan?

Den nya artikelserie heter ”I väntan på Sverige” och beskriver hur integrationsarbetet fungerar, eller rättare sagt inte fungerar, i landets kommuner. I den första artikeln beskriver Zaremba verksamheten i Kristianstad och hans inblick avslöjar allt för många tillkortakommanden och misstag i en av våra mest centrala och viktiga verksamheter: integrationen av nyanlända invandrare.

Ett utdrag ur artikeln:

"Issa och Haddad har ändå haft tur. En tredje irakisk doktor ville integrerarna skicka till Kristianstad Lego för att skruva ihop lampor. ”Det är viktigt med erfarenhet av svenskt arbetsliv”, fick han höra. (På integrationskontoret har den praktiken ett annat namn: Han får ”en nära-jobbet-upplevelse”, skrockar handläggarna.) Om han vägrade skulle det bli slut på bidraget. Att han praktiserar hos folktandvården beror på ett rådigt ingripande från hans SFI-lärare. Som inte vill ha sitt namn i DN. ”När jag kontaktade folktandvården överträdde jag mina befogenheter.”
Skall vi tro att somliga ”integrationssekreterare” i Kristianstad, som skall ge ”ge den bästa möjliga service på vägen” inte känner till att det finns intensivkurser för medicinsk personal? Eller att de inte ids googla ”sjukvårdssvenska” varpå all information dyker upp? En kvinnlig tjänsteman ber mig betänka att det lönar sig bättre för kommunen om dessa doktorer får jobb i städbranschen. Då inkasserar Kristianstad 20.000 från staten för att ha fått flyktingen i arbete. Men skall de skickas på kurs till Göteborg får integrerarna ta från den statliga ”schablonersättningen” som finansierar introduktionen. Däribland deras egna löner. Just så sinnrikt är det ordnat.
Jag bör inte heller underskatta den skånska vardagsrasismen, säger hon. Så rättar hon sig: ”Rasism är fel ord, men vad skall jag kalla det som dessa tjänstemän känner när de inser att dessa svartmuskiga personer, som de alltid sett ned på, snart skall tjäna dubbelt mot dem och tilltalas fru doktor?"

Resten av artikeln hittar ni i DN.

Om jag uttrycker mig försiktig så är jag djupt upprörd över tjänstemännens arbetssätt, metoder och attityder. Nu krävs uppenbarligen räfts och rättarting för att få ordning på integrationsarbetet i Kristianstad. Det finns måhända rimliga förklaringar till varför verksamheten fullkomligt har havererat, men nu krävs snabba förbättringar, framåtsyftande politik och starkt ledarskap för att få ordning på verksamheten.

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: