söndag, juli 19, 2009

Ett vimsigt inlägg om heteronormativitet, procentsatser och väjningsplikt i kyrkan

Arrangörerna marknadsför årets Pridefestival med hjälp av en ”heteromätare”. Kul idé som säkert väcker både skratt och frågor samt garanterat generar en enorm internettrafik till festivalens hemsida.

Genom att analysera mitt kvittrande på Twitter så kommer de fram till att jag är ”vimshetero” eller 53 procent hetero. Analysen lyder ”Du verkar vimshetero. Dina vänner vet. Din släkt vet. Det är nog bara du som inte är säker på var du står.” I mina tweets hittades nämligen orden sugar, milk, shopping, Barcelona och Stockholm vilket tycks ha sänkt min heteropoäng rejält.



Nu tänker jag inte ”spela med i spelet” och diskutera det uppenbara att orden sugar, milk och Barcelona kan ha olika betydelse men jag blir lite småsur på ordvalet vimshetero :-). För vad 17 är en vimshetero? En heterograd på 53 procent tyder väl snarast på balans mellan hetero- och homonormativitet vilket borde vara positivt i HBT-versionen av yin och yang.

Och inte blir jag gladare när jag testar en annan politikers namn, den före detta guvenören och vicepresidentkandidaten Sarah Palin. Sarah Palin landar på 47 procent hetero, eller tre procentenhets avvikelse från 50-procentsgränsen, men åt andra hållet… Den procentsatsen borde rimligtvis innebära ”vimshomo”, men Sarah Palin beskrivs som äventyrshetero!

Enligt Pridefestivalens arrangörer så är det tydligen en tunn, men väldigt tydlig gräns mellan äventyrslusta och vimsighet :-) !

Avslutningsvis vill jag rekommendera er att läsa min partikamrat Helen Törnqvists intressanta debattinlägg i SvD. Helen anser att Svenska Kyrkan bör slopa väjningsplikten som innebär att en präst kan säga nej till att viga samkönande par.

Helens artikel är mycket läsvärd och träffsäker: "Att ägna sig åt diskriminering inom en demokratisk organisation är för mig otänkbart. En rasistisk lärare skulle aldrig kunna välja bort att undervisa en viss grupp barn. Rasismen får finnas i tanken och i det privata, men ska synas i varken ord eller handlingar inom ämbetet."

Läs gärna även blogginläggen av Helen Törnqvist, Stina Bengtsson och Per Ankersjö

Mathias Knutsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är INTE RFSL som står bakom varken heterotestet eller Stockholm Pride. Det är den fristående organisationen Stockholm Pride som står bakom båda. RFSL är en av många sponsorer till Pride, men är INTE ansvarig organisatör och har ingenting att göra med hur festivalen marknadsförs, t ex.

Mathias Knutsson sa...

Hej,

Tack för din kommentar! Jag var uppenbarligen lite vimsig när jag bloggade mitt i natten. Jag beklagar mitt misstag - det är nu korrigerat!

Tack än en gång för din hjälp!

Med vänliga hälsningar
Mathias Knutsson

Anonym sa...

Hon har inte motiverat varför alla andra ska fortsätta att diskrimineras, varför det bara är homo och hetro par som är värdefulla och välkommna?

Idag kan en präst endast säga nej till hetropar. Slopas denna rättighet kommer de tvingas viga även om äktenskapet är arrangerat eller om någon av parterna inte vill gifta sig