torsdag, oktober 04, 2007

Effektiv, smart och klimatneutral

Idag bloggar jag på resande fot färdandes genom ett oerhört vackert landskap prytt i en ljuvlig färgsprakande höstskrud. Efter två dagar uppe i kungliga huvudstaden är det skönt att få sjunka ner i X2000-fåtöljen och åka hem till Skåne. Jag slås av hur många som i likhet med mig använder den moderna tekniken för att kunna arbeta på tåget hem. Det är uppenbart att allt fler affärsresenärer har insett att tåget i många avseenden faktiskt är överlägset flyget som transportsätt. Fördelarna med tåget är många och en ofta förbisedd aspekt är just möjligheten att kunna arbeta under resan. Om jag hade tagit flyget hade jag inte kunnat (eller fått) använda min dator, skicka e-post eller ta telefonsamtal vilket hade medfört att jag hade behövt arbeta flera timmar hemma vid datorn. Nu kan jag lösa de flesta arbetsuppgifter under resan hem så det är faktiskt en ren tidsvinst att ta tåget trots att själva resan blir 24 minuter längre… Och som en extra bonus så sägs tåget visst vara betydligt miljövänligare än flyget… Och billigare…

Mathias Knutsson

Inga kommentarer: