onsdag, januari 12, 2011

Stolt men inte nöjd...

När jag läser den senaste årliga rankningen av den ekonomiska friheten i världens länder som görs av The Heritage Foundation i samarbete med Wall Street Journal, tvingas jag att konstaterar att Sverige tyvärr tappar mark jämfört med världens friaste och starkaste ekonomier.

Jag är förvisso stolt över de förbättringar och framsteg som gjorts under senare år men jag är långt ifrån nöjd med att Sveriges betyg – och därmed även vår konkurrenskraft - fortfarande dras ner av våra extremt höga skatter, gigantiska offentliga utgifter och fruktansvärt rigida regler på arbetsmarknaden.

Jag gläds istället med våra danska grannar som fortsätter att klättra på listan och nu avancerar ända upp till plats åtta! Den danska utvecklingen är synnerligen positiv och jag hoppas verkligen att den svenska alliansregeringen tar intryck av den föredömliga utvecklingen i vårt grannland.

Mathias Knutsson

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ännu ett givande och intressant inlägg Mathias!