De gånger Näringslivets etiska råd har ifrågasatt annonser där nakna kvinnor insmorda i barnolja ska saluföra borrmaskiner eller bildäck så har jag haft en viss förståelse och sympati för rådets agerande. Det har dock varit uppenbart att rådet av någon anledning alltid finner nakna och sensuella kvinnor betydligt mer sexistiska och farliga än nakna och sensuella män samt att den klassiska kvinnorollen är betydligt mer otidsenlig, schabloniserad och förnedrande än det motsvarande mansrollen…
Nu senast är det Manpower som kritiseras för att de har en annons med ett barn och texten ”Mamma, kom hem”… Annonsen klandras med den sedvanliga formuleringen om att den är ”schabloniserande och konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna som är förnedrande för såväl kvinnor som män”. Läs gärna mer i Smålandsposten och SvD.
Det intressanta är dock att rådet helt struntar i den andra annonsen ”Pappa, kom hem” och rådet betraktar familjen som företeelse och föräldrarnas ansvar för sina barn som ”förnedrande för såväl kvinnor som män”.
Undergrävandet av familjen borde inte vara en prioriterad uppgift för Näringslivets etisk råd, men jag är inte allt för förvånad över att reklamtalibanerna gör sitt yttersta för att förverkliga Gudrun Schymans fatwa ”död åt familjen”…
Det är även så oerhört trist att diskussionen om etik i marknadsföring allt för ofta reducera till moralpanik och feministisk dogmer – det finns så många andra oerhört viktiga frågor näringslivet etiska råd skulle kunna ta upp till behandling. Hur ofta granskas exempelvis etiken i läkemedelsbolagen, spelbolagens eller finansföretagens reklam? Jag hoppas att någon påminner Näringslivets etiska råd om att etik rimligtvis handlar om mer än lättklädda kvinnor och huruvida flickor ska rosa eller blå pyjamasar i annonser för barnkläder…
Mathias Knutsson
2 kommentarer:
Mig veterligen så granskas läkemedelsreklam och information noggrannast av alla. I vissa fall till och med innan publicering.
Bäste Apotekarerik,
Tack för din kommentar. Min poäng var att det är värt att notera att etik handlar om så mycket mer än könsroller och exponering av nakna kvinnor. Jag hoppas att Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) inser att det finns fler etiska frågor att arbeta med och stryker "mot könsdiskriminerande reklam"
I Sverige är det förvisso Läkemedelsverket som har ansvar för kontrollen av marknadsföring av (receptfria) läkemedel, så Näringslivets etiska råd kan enbart beakta det material som verket godkänner. Verket fick ansvaret för frågan när ett EU-direktiv infördes 2006 och sedan dess har verket ingripet mot ett minst 50 fall av regelvidrig marknadsföring som säkerligen hade missats innan verket fick ansvaret.
Mathias Knutsson
Skicka en kommentar