Efter att Försäkringskassans ledning gång på gång visat att de varken kan sköta ”kassans” verksamhet eller ekonomi så försvinner den lilla trovärdighet de eventuellt hade kvar när de väljer att satsa femton miljoner kronor på informationskampanj med slogan som ”Nu får man hjälp i tid” och ”Ingen ska hamna utanför”.
Femton miljoner kronor är förvisso en droppe i havet i relation till det totala slöseriet inom Försäkringskassan, men agerandet vittnar om att både insikt och kompetens helt saknas inom organisationen. Haveriet blir fullständigt när Aftonbladet kontrollerar om reklamkampanjen förmedlar en korrekt bild av verkligheten… ”Väntetiden på telefon är tre minuter, enligt Försäkringskassan. Men när Aftonbladet ringde vid två tillfällen var väntetiden drygt 20 minuter.”
Det är allt mer uppenbart att Försäkringskassa inte förmår att hantera sina uppgifter. Problemen är dessutom inte nya – så länge jag minns så har Försäkringskassan kritiserats för långa väntetider, slarv och svag ekonomisk styrning.
Jag anser att Försäkringskassan ska införa en utbetalningsgaranti och att vissa uppgifter ska överföras till vanliga banker som i motsats till ”kassan” faktiskt förmår att hantera stora utbetalningssystem.
Mathias Knutsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar