De senaste dagarna utspel från utbildningsminister Jan Björklund och hans utredare har väckt en hel del debatt. Läs exempelvis DN , DN , DN, SvD, Svd, samt Aftonbladets artiklar I och II.Förslagen att endast behöriga lärare ska få betygsätta elever och att obehöriga lärare inte ska få erbjudas fasta tjänster är förvisso intressanta men frågeställningarna väcker samtidigt en hel del frågor.
För trots att jag i femton års tid har förordat att behöriga lärare ska ha huvudansvaret för betygsättningen så är jag faktiskt tveksam till vilka effekter förslaget skulle få i dagens svenska skolväsende. För det första så krävs en tydlig definition av vem som är behörig och i vilka ämnen läraren är behörig. Redan idag förvanskas bilden av hur många lärare som är behöriga genom att ytterst få utbildningsanordnare följer upp och ser till att de behöriga lärarna är utbildade i de ämnen de undervisar i. Det finns mängder av exempel på hur skolor helt saknat exempelvis behöriga matematiklärare och likväl kunnat stoltsera med att samtliga lärare är behöriga eftersom lärarna är behöriga i kemi, fysik eller biologi…
Under alla år som jag har varit skolpolitiker har jag gång på gång ställt frågor om lärarnas behörighet i olika ämnen vilket förhoppningsvis har ökat medvetenheten och kunskapen om problematiken. Jag måste dock erkänna att jag aldrig upphör att förvånas över hur många politiker, tjänstemän och skolledare som aldrig har funderat på om de behöriga lärarna de facto har ”rätt behörighet”. Lärarfacken tycks dock har upptäckt problemen och visar att i vissa ämnen saknar tre av fyra lärare rätt kompetens, se exempelvis rapporten ”Alla har rätt till utbildade lärare” från Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet.
Utredarens och utbildningsministerns förslag måste sättas i relation till de problem som präglar både våra skolor och lärarutbildningen. Den svenska lärarutbildningen håller helt enkelt inte måttet, och den bistra sanningen är att många lärare inte klarar av sina arbetsuppgifter. Under så lång tid jag minns så har lärarutbildningarna karaktäriserats av låga antagningskrav och bedrövlig utbildningskvalitet. Utformningen av utbildningarna måste förändras och lärarhögskolorna måste satsa på att höja nivån på lärarnas kunskaper. Det är exempelvis orimligt att tro att utbildade gymnasielärare som efter endast en termins studie i ekonomi blir behöriga att undervisa i ekonomi på gymnasiet i alla avseenden skulle vara bättre ekonomilärare än civilekonomer med minst fyra års ekonomistudier bakom sig.
Lärarutbildningen har försvagats under decennier och nu är det hög tid att vända trenden. Utredarens förslag är intressanta och lovvärda, men för att förslagen ska bli framgångsrika så krävs att vi samtidigt löser både lärarutbildningens och skolans strukturella problem.
Mathias Knutsson
3 kommentarer:
Diskussionen kring lärares behörighet är högst intressant. Själv undervisar jag i tyska och engelska vid en högstadieskola i Skåne och har läst flera ämnen på kandidatnivå vid Lunds universitet. Har bl.a. skrivit C-uppsats i ämnena tyska, lingvistik och engelska. Dessutom har jag läst fristående kurser i pedagogik om 60p (kandidatnivå) vid samma universitet. Jag har med andra ord skrivit fyra examensarbeten, har flera års erfarenhet av undervisnig men saknar "lärarexamen" eftersom en sådan inte kan utfärdas av just Lunds universitet. När jag ansökte om att ta ut en ämneslärarexamen vid Malmö högskola - den enda högskola i södra Skåne som har rätt att utfärda en sådan - fick jag höra att jag inte är behörig lärare och att en sådan examen inte kan utfärdas på förekommen anledning. Orsaken till att jag inte ansågs behörig var att jag inte förfogade över en pedagogisk utbildning innehållande praktik eller s.k VFT som Malmö högskola erbjuder (VFT = verksamhetsförlagd tid).Kommentaren jag fick av högskolans examensavdelning gjorde mig mycket upprörd och fick mig att jämföra min faktiska utbildning med litteraturlistorna vid ämneslärarutbildningen i Malmö. Nivån vid gymnasielärarutbildningen i tex engelska var skrämmande låg och definitivt mycket lägre än de 60p jag läst i Lund. Inom ramen för hela lärarutbildningen i engelska behöver studenterna endast läsa grammatik och fonetik motsvarande A-nivån i lund. Litteraturlistan i Malmö för lärarutbildning med inrikting tyska förutsätter inte ens att man behärskar elementär syntax, morfologi och litteraturhistoria. Per definition är dock de som genomgått denna flumutbildning behöriga gymnasielärare, vilket jag alltså inte är. Ska jag således kategoriseras som "obehörig"? Jag sökte nyligen, för skojs skull, en tjänst som lärarutbildare (med rätt att bedöma studenters metodik och således avgöra om de blir behöriga lärare) i Malmö och blev kallad till samtal. Jag ansågs fullt behörig till tjänsten eftersom jag har läst 60p fristående kurser i pedagogik vid LU. Tackade dock nej till tjänsten eftersom det var ett vikariat. Poängen är dock att jag som "obehörig" lärare på högstadiet är fullt behörig att utbilda blivande "behöriga" gymnasielärare. Hur går detta ihop!? Jag kan bara bekräfta Mathias tes om att behörighet i lärarsammanhang kräver en tydligare definition. MVH
obehörig lärare men behörig lärarutbildare.
Diskussionen kring lärares behörighet är högst intressant. Själv undervisar jag i tyska och engelska vid en högstadieskola i Skåne och har läst flera ämnen på kandidatnivå vid Lunds universitet. Har bl.a. skrivit C-uppsats i ämnena tyska, lingvistik och engelska. Dessutom har jag läst fristående kurser i pedagogik om 60p (kandidatnivå) vid samma universitet. Jag har med andra ord skrivit fyra examensarbeten, har flera års erfarenhet av undervisnig men saknar "lärarexamen" eftersom en sådan inte kan utfärdas av just Lunds universitet. När jag ansökte om att ta ut en ämneslärarexamen vid Malmö högskola - den enda högskola i södra Skåne som har rätt att utfärda en sådan - fick jag höra att jag inte är behörig lärare och att en sådan examen inte kan utfärdas på förekommen anledning. Orsaken till att jag inte ansågs behörig var att jag inte förfogade över en pedagogisk utbildning innehållande praktik eller s.k VFT som Malmö högskola erbjuder (VFT = verksamhetsförlagd tid).Kommentaren jag fick av högskolans examensavdelning gjorde mig mycket upprörd och fick mig att jämföra min faktiska utbildning med litteraturlistorna vid ämneslärarutbildningen i Malmö. Nivån vid gymnasielärarutbildningen i tex engelska var skrämmande låg och definitivt mycket lägre än de 60p jag läst i Lund. Inom ramen för hela lärarutbildningen i engelska behöver studenterna endast läsa grammatik och fonetik motsvarande A-nivån i lund. Litteraturlistan i Malmö för lärarutbildning med inrikting tyska förutsätter inte ens att man behärskar elementär syntax, morfologi och litteraturhistoria. Per definition är dock de som genomgått denna flumutbildning behöriga gymnasielärare, vilket jag alltså inte är. Ska jag således kategoriseras som "obehörig"? Jag sökte nyligen, för skojs skull, en tjänst som lärarutbildare (med rätt att bedöma studenters metodik och således avgöra om de blir behöriga lärare) i Malmö och blev kallad till samtal. Jag ansågs fullt behörig till tjänsten eftersom jag har läst 60p fristående kurser i pedagogik vid LU. Tackade dock nej till tjänsten eftersom det var ett vikariat. Poängen är dock att jag som "obehörig" lärare på högstadiet är fullt behörig att utbilda blivande "behöriga" gymnasielärare. Hur går detta ihop!? Jag kan bara bekräfta Mathias tes om att behörighet i lärarsammanhang kräver en tydligare definition. MVH
obehörig lärare men behörig lärarutbildare.
När jag ringde högskolan för att fråga om jag kunde skaffa behörighet blev jag avrådd. Det skulle innebära att läsa några år till och läsa in två nya ämnen jag aldrig skulle ha nytta av. Så jag tog en annan examen på de ämnen jag redan hade,d.v.s ämnesbehörighet smat pedagogik.
Enligt Björklund är jag då inkompetent å det grövsta. Mina elever tycker däremot att min undervisning håller mycket hög klass.Kolleger likaså.
Skicka en kommentar