måndag, november 09, 2009

S behöver (S)chyffert, men frågan är om Schyffert behöver (s)…

Socialdemokraternas jobbkongress förra veckan illustrerar den svenska (och europeiska) socialdemokratins stora problem. Bilden av ett parti i djup kris utan tydlig ledning, trovärdiga politiska förslag och verklighetsförankring förstärktes för varje kongressdag.

Under kongressen försökte (s) att dölja alla politiska svagheter och tillkortakommanden genom med hjälp av populism, överbudspolitik och kändisar.



Och av antalet visningar på Youtube att döma är kändisstrategin mycket ”framgångsrik” eftersom (nästan) ingen tittar på de politiska filmklippen.

Ett talande exempel är att Mona Sahlins, Ingvar Carlssons och Göran Perssons tre tal tillsammans har lockat 2 000 besökare samtidigt som drygt 15 000 har sett Henrik Schyfferts anförande... Jag antar att socialdemokraternas kampanj- och mediestrateger är mycket nöjda med utfallet – det hade varit förödande för (s) om fler sett klippen med Sahlin, Carlsson och Persson.

Mathias Knutsson

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Men visst är han kul Schyffert? Trots att han röstar på Sossarna. ;-)