onsdag, maj 13, 2009

Väljarkompass och valmyndighetens kristallkula...

Inför valet till Europaparlamentet den 7 juni rekommenderar jag er att besöka hemsidan och väljarkompassen EU-Profiler. Det som är mest intressant med EU Profiler är sidan erbjuder besökarna att jämföra sina svar med inte enbart de svenska partierna utan även övriga europeiska partier som ställer upp i valet till Europaparlamentet.

Mina svar stämmer väldigt väl överens med både Centerpartiets och Folkpartiets valprogram, men det är positionen gentemot andra europeiska partier som är riktigt intressant. Jag upptäckte exempelvis att jag ligger nära både finska KOK, som är moderaternas syskonparti, och den polska valalliansen PdP CentroLewica som består av borgerliga socialdemokrater, gröna och liberaler. Det vittnar om spännvidden i den europeiska politiken och behovet av att föra en diskussion utifrån den europeiska politiska arenan istället för den nationella.



Avslutningsvis så kan jag inte låta bli att notera att Valmyndigheten sticker ut hakan och har redan lagt upp ”valresultatet” på sin hemsida. Självklart så är det bara en testsida inför valet, men jag tycker att Valmyndigheten borde ta ner sidan eftersom texten både kan misstolkas och missuppfattas.

Mathias Knutsson

2 kommentarer:

Leo sa...

Lite kul att Valmyndigheten lagt ut "resultaten" redan. 5% för Piratpartiet är inte fy skam, och stämmer ju hyfsat bra med opinionsundersökningarna ;)

Ska du stå valvärd i år? I så fall ses vi kanske 7 juni!

Mathias Knutsson sa...

Jag får hoppas att deras kristallkula är lite grumlig... Jag förväntar mig ett betydligt bättre resultat både för c och pp.

Sen tog det ju inte lång tid efter mail och bloggpublicering innan testsidan försvann från Valmyndighetens hemsida.

Lycka till med valarbetet - vi ses!

Mvh
Mathias