lördag, mars 10, 2007

Minns någon Electronic Art denna kväll?

Vad det rätt låt som vann? De flesta tycks vara övertygade om både The Arks och ”The Worrying Kinds” förträfflighet, men jag har lite svårt för bandets påklistrade glamrockimage samt deras både skamlösa och allt för uppenbara låtstölder. Jag ska visserligen erkänna att det faktiskt ryckte lite i fötterna under deras framträdande men det bevisar inget förutom att mina fötter är de kroppsdelar som befinner sig längst från min hjärna.

Men på sätt och vis så gillar jag ändå the Ark… Det räcker egentligen med att flera av medlemmarna kommer från min gamla hemstad Växjö, men det finns faktiskt ytterligare ett skäl för mig att gilla Rottnepojkarna.

Första gången jag hörde the Ark var i början av nittiotalet i samband med att mitt eget band, Electronic Art, medverkade på samma samlingsskiva som the Ark. Jag har en vag minnesbild av några blyga smågrabbar som mest satt ensamma i ett undanskymt hörn och framstod som bandet som hade minst chans att lyckas… Egentligen så tror jag att vi skulle haft en gemensam spelning med The Ark på "Cafe Kristina" men att vi aldrig kom till skott eftersom våra låtar var så överarbetade i studion att våra datorer inte räckte till för att framföra sångerna i en konsert…

Och nu, drygt femton år senare så uppgår mitt eget bands samlade Stimintäkter till några fjuttiga hundralappar från Radio Kronoberg och the Ark har sålt miljontals skivor och vunnit Melodifestivalen… Det är därför jag gillar the Ark – bandet och deras framgångar bevisar att mirakel händer!

Mathias Knutsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt band Electronic Art??? Nu får du allt berätta lite mer!

Mathias Knutsson sa...

Hej Andreas,

Tack för din fråga. Electronic Art var ett band som jag hade tillsammans med två barndomskamrater. Det bästa sättet att beskriva hur vi lät eller rättare sagt hur vi ville låta är att berätta att våra influenser var Depeche Mode, Pet Shop Boys, New Order, Alphaville och Erasure.

Med vänlig hälsning
Mathias