fredag, februari 08, 2008

Yes We Can...

Förra presidentvalet spåddes bli det stora genombrottet för de politiska bloggarna. Med facit i hand är det dock uppenbart att det är först nu – fyra år senare - som bloggarna är riktigt etablerade och får stor genomslagskraft i den allmänna debatten. Parallellt med utvecklingen av bloggarna har www.youtube.com blivit en mycket intressant och viktig kanal för politisk kommunikation.

Ett lysande exempel är Barack Obama, vars kampanjstab är extremt duktigt på att använda nätet, däribland YouTube, för att nå ut med sitt budskap och ”sätta rätt bild” av kandidaten. Denna musikvideo är bara en av flera mycket populära filmer som inte är officiellt sanktionerad eller betald av Barack Obama, men videon är likväl oerhört professionell, påkostad och har nått ut till miljontals amerikanska väljare. Det blir intressant att se om fler politiker i USA och övriga världen drar lärdom av Barack Obamas framgångar.

Mathias Knutsson

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad du inte behärskar de ämnen du skriver om på din blog. En elvaåring hade kunna plita ihop en vassare kommentar på bloggandets inflytande på de amerikanska primärvalen.