tisdag, januari 03, 2006

Tänk om...

Måndagen den 2 januari 2006

Idag redovisar Kristianstadbladet, http://www.kristianstadsbladet.se, de senaste medlemssiffrorna för Svenska kyrkan i Kristianstads kommun. Under året valde 572 kristianstadsbor att lämna kyrkan, men enligt Svenska kyrkan i Kristianstad är medlemsflykten ett övergående fenomen och att den negativa trenden håller på att brytas.

Jag tror personligen att många lämnar kyrkan av rent ekonomiska skäl – och då tänker jag inte på en handfull Mamondyrkare utan alla de som har en så pass ansträngd privatekonomi att de måste prioritera bort allt som inte anses vara helt nödvändigt för att vardagen ska fungera.

Med tanke på den nuvarande kommunledningens något ovarsamma sätt att hantera skattebetalarnas pengar kan jag inte låta bli att leka med tanken om vad som skulle hända om vi gav kommuninvånarna möjlighet att avstå från att finansiera vissa delar av den kommunala verksamheten? Jag undrar hur många som skulle vara intresserade av att satsa på det politiska luftslottet FFC, den taffliga livsmedelsprofilen Spirit of Food och kommunledningens synnerligen olämpliga granskning av hur ”lydig” lokalpressen är i rapporteringen av politiskt kontroversiella frågor? Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det var betydligt fler än 572 kristianstadbor som skulle säga ”nej – mina skattepengar ska inte slarvas bort på sådant strunt”. Om det låter som en spännande tanke så tänk på att den 17 september är det val igen och då har du din möjlighet att välja bort slöseriet med dina skattepengar!

Hälsningar
Mathias

Inga kommentarer: