Sveriges fall i PISA 2012 kan inte beskrivas som något annat
än ett monumentalt misslyckande, men det finns goda skäl att nyansera debatten
avseende tänkbara förklaringar till problemen i den svenska skolan.
De flesta debattörer har en färdig förklaringsmodell som
dammas av varje gång situationen i skolan diskuteras: politiker till höger
klandrar den socialdemokratiska flumskolan och vänstern kritiserar regeringens
reformer, friskolorna och påstådd resursbrist. Denna yviga, bitska och starkt politiskt
färgade retorik kommer knappast att föra diskussionen framåt, utan befäster
bara gamla välkända åsiktsskillnader mellan politiker som tycks både ovilliga
och oförmögna att ta sin del av det gemensamma ansvaret för krisen i skolan.
För den bistra sanningen är att förfallet i skolan har
pågått under decennier och att samtliga politiker och ledare inom
utbildningsväsendet bär en del av ansvaret för den uppkomna situationen. Men skolan har bara en del av ansvaret eftersom problemen i skolan ingalunda är
begränsade enbart till utbildningsväsendet. De bakomliggande
orsakerna till skolhaveriet kan spåras i attitydförändringar i hela samhället.
De klassiska bildningsidealen, insikten om kunskapens egenvärde och betydelsen
av en god skolning tycks ha gått förlorade och ersatts med flummig pedagogik
och rent kunskapsförakt.
Men problemet är faktiskt djupare, mer komplext och
betydligt allvarligare än så - problemets kärna är att alltför många vuxna
sviker de unga genom att fly undan ansvaret för uppfostran, inlärning och
personlig utveckling.
För det torde vara uppenbart för barnen att vuxenvärlden inte
värderar kunskap eller kunskapsinhämtning, och då avser jag inte enbart låga
lärarlöner, dåliga läromedel och bedrövlig arbetsmiljö i skolan.
Nej, jag tänker istället på varje gång en förälder inte tar sig tid att hjälpa sitt barn med studierna och därmed skickar signalen att något annat är viktigare än skolan och barnets framtid. Varje gång föräldrar inte tydliggör att inlärning, kunskap och framgång kräver en insats av barnet. Varje gång vi klandrar skolan för barnens misslyckanden och tillkortakommanden.
Nej, jag tänker istället på varje gång en förälder inte tar sig tid att hjälpa sitt barn med studierna och därmed skickar signalen att något annat är viktigare än skolan och barnets framtid. Varje gång föräldrar inte tydliggör att inlärning, kunskap och framgång kräver en insats av barnet. Varje gång vi klandrar skolan för barnens misslyckanden och tillkortakommanden.
Varje gång vi vuxna undflyr vårt ansvar när vi istället
borde ge barnen tid och lära dem att investera i sin egen framtid.
Det är allmänt känt att barn inte gör som vuxna
säger utan som vuxna gör och så länge vi inte i praktiskt handling lär barnen
värdet av kunskap eller vad som krävs att inhämta kunskap så kommer vår
utbildningskris att fördjupas. Det enda sättet att vända utvecklingen är att
föräldrarna tar ett större ansvar för barnens inlärning och engagerar sig mer i
barnens skolgång. Så tänd flitens lampa över köksbordet redan i kväll och hjälp
barnen med deras skolarbete!
Mathias Knutsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar