Söndagens Dagens Nyheter innehöll en annons om svensk
migrationspolitik som gav upphov till en livlig debatt om både annonsens
innehåll och DN:s publicistiska val att ta in annonsen. Annonsen för boken
”Invandring och mörkläggning” av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin väckte
allt från den sedvanliga hysterin i sociala medier och slentrianmässigt
avfärdande av annonsen som rasistpropaganda till genuin bestörtning över att
DN:s agerande och krav på bojkott av landets största morgontidning.
Frågan är varför? Artikeln innehåller nämligen inga
rasistiska angrepp eller främlingsfientliga attacker utan består enbart av en korrekt
och ganska torr uppräkning av officiell statistisk från SCB och andra tillförlitliga
källor. Faktaurvalet är tveklöst vinklat för att lyfta fram annonsörens kritik
mot den svenska migrations- och integrationspolitiken, men det är helt orimligt
att definiera denna kritik som rasistisk. På samma sätt som jag inte är en
barnhatare för att jag kritiserar svensk utbildningspolitik efter att tagit del
av den senaste PISA-undersökningen, så blir ingen rasist för att de
ifrågasätter den svenska migrationspolitiken utifrån invandrares svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden.
Det är synnerligen olyckligt att den svenska
migrationspolitiska debatten så ofta fastnar i ett resonemang om vilka åsikter
som är tillåtna, hur åsikterna får presenteras eller om åsikten kommer från
”rätt” person istället för att öppet, sakligt och konstruktivt diskutera
centrala framtidsfrågor. Fokus borde vara på de stora utmaningarna, exempelvis
om det är möjligt att förenar en generös migrationspolitik med höga
inträdesbarriärer på arbetsmarknaden eller hur fler invandrare ska komma in i samhället och kunna
bygga en framtid i vårt land.
Mathias Knutsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar