fredag, mars 06, 2009

Ett nytt lågvattenmärke av Schyman

Det är svårt att tro det, men Gudrun Schyman har faktiskt lyckats att sätta ett nytt lågvattenmärke. I sin iver att synas i media, få nya rubriker och väcka uppmärksamhet så exploaterat och politiserar Schyman nu skilsmässan mellan Linda och Johan Skugge. Ni hittar Schymans skamlösa utnyttjande av familjen Skugges privatliv på Newsmill.

I en artikel som osar skadeglädje generaliserar Schyman vilt och letar i sedvanlig ordning stödjande information för tesen att kärnfamiljen bara är ett förlegat uttryck för förtryck av vissa (väljar-)grupper . I drapan om kärnfamiljen så hycklar Schyman dessutom hejdlöst när hon poängterar att hon inte är intresserad av Skugges privatliv, men ”som den symbol hon är finns det en intressant utveckling” och ”Tänk om det är så att Skugges skilsmässa är ett tecken på att kärnfamiljtrenden håller på att förlora greppet, också inom kulturen? I så fall är det ett gott tecken. Något att glädjas över så här före 8 mars”.

Det är uppenbart att i Schymans värld är det inte enbart är kärnfamiljen som en rest från en svunnen tid utan även vårt privatliv. Devisen ”det personliga är politiskt” och den än värre vidareutvecklingen ”det privata är offentligt” tycks vara helt förhärskande och vägleda Schyman i hennes politiska gärning.

Det skulle vara lika enkelt som förkastligt av mig att angripa Feministiskt Initiativ med argumentet att det partiet bara är ett förlegat uttryck - och en arena - för bittra, försupna och skattesmittande fifflare och fördettingar som bara vill synas med i media och kampanja inför det kommande valet till Europaparlamentet…

För Schyman förtjänar inte mer uppmärksamhet men hon förtjänar att bli motsagd. För när Schyman skriver att ”Det ringer aldrig ut till rast och det är aldrig sommarlov i livets skola. I alla fall inte på kursen Kärnfamilj” så säger hon att den smått omöjliga tidskonflikten mellan småbarnsliv och yrkesarbete bäst löses genom att vi avskaffar kärnfamiljen. Är det verkligen någon som tror småbarnsfamiljernas livspussel faller på plats om skilsmässotalen ökar och fler kärnfamiljer splittras? Nå, är det någon mer än Gudrun ”Skicka mig till Bryssel” Schyman som räcker upp handen?


Mathias Knutsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan säga mycket om Feminism och Gudrun Schyman men detta uttalande tycker jag var ett riktigt bottennapp.
Jag hoppas Gudrun ber om ursäkt!

Anonym sa...

Eh...
VILKET privatliv?

Jag menar, jag är inte den som går till Schymans försvar, men Linda Skugges privatliv? Fniss...

Linda gör politik av det hela tiden, eller för den delen använder det som klappträ att fläta till Ebba-von-Vadhonnuheter med.
Gick för skojs skull igenom Skugges och Schymans senaste artiklar, och filtrera ut budskapet. Väldigt lika:

"Se mig! Se mig! Jag är viktig! Se mig! Hallå?"